Oleh Ng Kee Seng
Menteri Pengangkutan yang baru dilantik, Datuk Seri Liow Tiong Lai perlu bangun dan menghadapi realiti berkenaan MAS, MH370 dan MH17.
Apabila persoalan sah mengenai keselamatan udara dibangkitkan dan MAS
dipersoal, ia tidak bermakna pengkritik mempunyai agenda terselindung
selain daripada kebimbangan yang nyata.
Kepada mereka yang cepat untuk menuduh pengkritik tidak sensitif kepada mangsa-mangsa dan keluarga mereka, mereka tidak sepatutnya beranggapan sedemikian.
Jadi bilakah masa yang terbaik untuk mengajukan persoalan? Tidak
perlukah soalan ditimbulkan?
Hanya perlu percayakan pihak berkuasa
secara membuta tuli?
Jadi, adakah
pengkritik ini berfikir MAS bebas daripada apa-apa kesalahan atau
tanggungjawab hanya kerana pesawatnya telah ditembak jatuh?
Hanya menyalahkan penembaknya? Ya, penembaknya berhak untuk masuk
neraka kerana membunuh 298 orang yang tidak bersalah di atas pesawat
MH17, tetapi adakah semua pihak berkuasa penerbangan antarabangsa dan
MAS bak malaikat? Mereka tidak bersalah dalam tragedi ini?
Liow berkata pada taklimat media: "Laluan yang diambil oleh
penerbangan MH17 telah diluluskan oleh Pertubuhan Penerbangan Awam
Antarabangsa (ICAO), dan negara-negara yang ruang udara mereka
digunakan.
"Persatuan Pengangkutan
Udara Antarabangsa (IATA) juga telah menyatakan bahawa ruang udara yang
diseberangi pesawat itu tidak mengalami sekatan."
Liow juga berulang kali berkata yang laluan MH17 telah diluluskan dan dianggap sebagai selamat.
Jika ia selamat, 298 penumpang di atas pesawat MH17 pasti masih hidup hari ini.
Jika ianya selamat, ICAO dan IATA tidak akan menutup laluan itu serta-merta selepas nyawa mereka terkorban.
Sudah tentu ICAO, IATA dan MAS akan terus mendakwa bahawa laluan
penerbangan itu selamat, dan semata-mata menyalahkan penembaknya. Jika
tidak, mereka akan meletakkan kesalahan di bahu mereka sendiri.
Ini jadinya bila kita mempercayai ketelusan dan kejujuran pihak berkuasa.
Laluan penerbangan itu adalah terlalu dekat dengan zon perang di mana
awal minggu ini, dua buah jet tentera Ukranian telah ditembak jatuh
oleh pemberontak pemisah pro-Rusia.
Anda menggelar ruang udara ini selamat?
Ya, banyak syarikat penerbangan lain juga terus menggunakan laluan
MH17 setiap hari. Adakah ini bermakna bahawa mereka betul? Jika ya, ia
seperti mengatakan bahawa mentaliti gerombolan adalah sentiasa betul.
Walau bagaimanapun, apakah penjelasan yang boleh diberikan ICAO, IATA
dan MAS mengenai sebilangan kecil syarikat penerbangan yang telah
mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan laluan ini, kerana
mereka memilih untuk mengutamakan keselamatan penumpang mereka?
Mereka bersedia untuk menanggung kos tinggi dan masa penerbangan yang
lebih panjang demi keselamatan penumpang! Pendek kata, mereka
berpandangan jauh untuk menjangka bahaya dan mengurangkan risiko kepada
keselamatan penumpang.
Adakah
ICAO, IATA dan MAS telah mempertimbangkannya seperti yang dilakukan
pengurusan bijaksana syarikat-syarikat penerbangan yang telah
mengelakkan laluan penerbangan ini?
Malah, pihak pengurusan bijak syarikat penerbangan ini perlu mengambil
alih kepimpinan ICAO dan IATA! Tiada rasa malu dan ketelusan di
kalangan pemimpin penerbangan antarabangsa!
Para pemimpin ICAO dan IATA perlu bertanggungjawab dan meletakkan jawatan mereka serta-merta!
Jadi Liow, dalam hal MAS, pihak pengurusan jelas perlu berubah.
Kerajaan Malaysia dan MAS perlu bertanggungjawab dan melakukan perubahan.
Mereka perlu melantik pengurusan yang cekap dan telus bagi MAS, yang
tahu masa untuk mengambil tindakan berjaga-jaga berkenaan keselamatan
penumpang. Bukan hanya mengikut membabi buta dan mengabaikan
pertimbangan yang lebih baik.
Sesuatu laluan penerbangan atau ruang udara mungkin telah diluluskan,
tetapi ia tidak semestinya bermakna yang ianya selamat untuk dilalui.
298 nyawa terpaksa membayar harga yang mahal bagi menyedarkan ICAO, IATA
dan MAS mengenai kebodohan mereka.
Mereka semua terlupa atau mengabaikan realiti dengan mengambil risiko
terbang terlalu dekat dengan sebuah zon perang. Itulah realiti tragedi
ini.
Cukuplah adanya pemimpin yang hanya pandai berkata-kata mengenai keselamatan dan perlindungan penumpang udara.
Jadi, adakah anda masih berfikir ICAO, IATA dan MAS bebas daripada apa-apa kesalahan atau tanggungjawab ke atas tragedi ini?
No comments:
Post a Comment