Orang ramai diminta beri kerjasama beri maklumat lengkap dalam aduan
KUALA SELANGOR – Sebanyak 69 aduan pengguna telah diterima sejak pelaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST) pada kadar sifar peratus yang berkuat kuasa, semalam.
Ketua
Pegawai Penguat Kuasa Kementerian Perdagangan Negeri, Koperasi dan
Kepenggunaan (KPDNKK) Selangor, Azman Adam berkata, segala aduan
daripada pengguna itu memerlukan siasatan lanjut dan tindakan segera.
“Saya minta
pengguna yang membuat aduan tentang harga selepas daripada penurunan
sifar GST, supaya memberikan alamat lengkap tempat aduan dan turut
disertakan resit pembelian bagi memudahkan kami menjalankan siasatan,”
katanya.
Beliau
berkata, sehingga jam 10 pagi tadi, antara aduan tertinggi diterima
pihaknya ialah pembeli masih dikenakan kadar GST sebanyak enam peratus
dalam resit pembelian.
Bagaimanapun,
katanya, hasil maklum balas diterima beliau daripada pegawainya
memaklumkan keadaan itu disebabkan kegagalan sistem baharu itu
berfungsi.
“Sesetengah peniaga, telah mengambil langkah sewajarnya seperti membuat pemulangan semula lebihan wang GST enam peratus.
“Malah, ada
juga dalam kalangan peniaga menyediakan kaunter khidmat nasihat supaya
aduan yang mereka terima dapat diselesaikan,” katanya pada pemeriksaan
OPS Catut 4.0 di Pasar Raya Tesco, Kuala Selangor, di sini, pagi tadi.
Pada masa sama, beliau menegaskan, pihaknya akan meneruskan pemeriksaan dan pemantauan premis di negeri ini.
“Pada 31 Mei
dan sebelumnya kita dah buat kutipan data harga di 1,237 premis dan
akan membuat lawatan balas untuk memastikan bahawa penurunan harga
akibat penurunan GST daripada enam kepada 0 peratus dinikmati pengguna,”
katanya.
Orang ramai
yang ingin membuat aduan boleh menghubungi bilik gerakan KPDNKK Shah
Alam di talian 0355181810 atau talian bebas tol KPDNKK 1800886800.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan