Sabtu, 30 Jun 2018

'SPRM perlu buka semula kes Felda, Isa Samad'

 
   

Persatuan Anak-anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) membuat laporan kepada SPRM semalam terhadap bekas pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad atas dakwaan percanggahan mengenai bayaran yang diterima pemegang saham Felda Holdings pada tahun 2013.

"Pada tahun 2013, apabila FGV (Felda Global Ventures Holdings Bhd) menerbitkan IPO (sahamnya), KPF (Koperasi Permodalan Felda Malaysia Berhad) membeli 51 peratus saham di Felda Holdings tetapi mereka hanya dibayar sebanyak RM2.2 bilion.

"Pada masa yang sama, pihak berkuasa Felda hanya mempunyai 49 peratus saham di Felda Holdings, tetapi FGV membayar mereka RM5.7 bilion.

"Jadi, persoalannya kenapa KPF hanya mendapat RM2.2 bilion daripada FGV kerana bahagian (sahamnya) sebanyak 51 peratus (yang lebih tinggi) di Felda Holdings?" Soal Timbalan Presiden ANAK, Mohd Nasaie Ismail kepada Malaysiakini.

Nasaie menjelaskan pihaknya sekali lagi membuat laporan mengenai kes ini kerana Ketua Pesuruhjaya SPRM yang baru Datuk Seri Shukri Abdull telah mengumumkan SPRM akan membuka kembali kes-kes dibekukan penyiasatannya sebelum ini.

Beli saham Ladang Eagle High

"Sebelum ini, kami telah melaporkannya kepada SPRM. Kami membuat laporan polis dan kesemuanya pada tahun 2013, tetapi tiada tindakan diambil," katanya.

Beberapa kes yang terpendam yang didesak ANAK untuk disiasat semula termasuklah pembelian hotel di London, Kuching dan Kota Kinabalu oleh Felda Investment Corp (FIC) dan pembelian pegangan saham dalam Ladang Eagle High di Indonesia oleh FIC Properties.

Mengenai pembelian hotel oleh FIC, Nasaie berkata tiada perkembangan atau pendakwaan lanjut selepas penyiasatan terhadap Isa dan beberapa orang lain.

Beliau juga berkata pihak yang bertanggungjawab perlu menyiasat dakwaan penyelewengan dana yang didakwa berlaku dalam Felda di bawah pentadbiran Isa untuk mendapatkan semula dana berkenaan bagi membina semula Felda.

SPRM menahan Isa pada tahun lalu. Beliau direman selama lima hari dari 15 Ogos 2017.


Tiada ulasan: