Sabtu, 31 Mac 2018

Sempadan baharu pilihan raya gariskan kelemahan BN

Sempadan baharu pilihan raya gariskan kelemahan BN
Secara umumnya, cadangan persempadanan semula yang diterima di Dewan Rakyat dengan undi 129-80 itu merupakan gerimander paling melampau dan menunjukkan sikap buruk BN dan parti utamanya, Umno. – Gambar fail The Malaysian Insight
 
RANG undang-undang persempadanan semula yang dibentangkan di Dewan Rakyat semalam menyebabkan ramai tertanya-tanya jika Barisan Nasional (BN) sebenarnya kuat seperti digambarkan parti itu.

Secara umumnya, cadangan yang diterima di Dewan Rakyat dengan undi 129-80 itu merupakan gerimander paling melampau dan menunjukkan sikap buruk BN dan parti utamanya, Umno.

Orang boleh menyalahkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), namun realitinya, individu dalam panel tersebut dipilih dan dikekalkan oleh kerajaan, bukannya melalui keperluan dalam peruntukan asal Perlembagaan Persekutuan.

Tujuan persempadanan baharu adalah untuk mengurangkan ketidakadilan, supaya rakyat Malaysia boleh menikmati sistem satu rakyat satu undi. Itulah maksud masyarakat demokratik – keadilan dalam undang-undang dalam kehidupan.

Tapi lihatlah pada agihan tidak seimbang dalam rang undang-undang persempadanan semula ini, di mana ketidakadilan bukan saja dikekalkan malah bertambah buruk.

Sebagai contoh, kawasan paling kecil di Selangor, Sabak Bernam mempunyai jumlah pengundi dalam daftar pemimlih PRU13 – seramai 37,126 pengundi berbanding Kapar yang mempunyai 146,317 pengundi.

Dalam daftar pemilih terbaharu untuk PRU14, Sabak Bernam masih kekal dengan 37,126 pengundi tetapi satu kerusi parlimen baharu Damansara (sebelum ini dikenali dengan nama Petaling Jaya Utara) kini mempunyai 150,439 pengundi.

Pengundi dalam kawasan baharu Damansara telahpun membuat bantahan ke atas pembentukan kawasan itu, yang dipersetujui oleh SPR. Namun kemudiannya suruhanjaya itu menukar keputusan dan mengekalkan kerusi tersebut.

Bagaimanakah kesannya pada SPR atau pada kerajaan yang memerintah?

Ia menunjukkan bahawa dalam pertandingan yang adil dan tanpa bergantung kepada sumber negara yang begitu besar, pemimpin BN tiada keyakinan ke atas parti dan parti komponennya untuk berdepan satu gabungan parti pembangkang yang dipimpin individu berusia 93 tahun.

Berapa sukarkah untuk menewaskan lelaki ini dan juga ahli politik yang pernah berseteru dengannya dalam pilihan raya sebelum ini?

Adakah BN terlalu takut kepada lelaki ini? Sebelum ini mereka menyanjung dan menikmati pelbagai pindaan Perlembagaan dan muslihat politiknya sepanjang menjadi perdana menteri selama 22 tahun.

Lagipun, apa yang sedang dilakukan bukanlah perkara baharu. Ia telah dilakukan dahulu oleh perdana menteri BN lain dan menjadikan mereka sebagai sebuah kerajaan untuk sekian lama.

Mana-mana ahli politik yang mendakwa dirinya berbeza dari lelaki berusia 93 tahun ini perlu menunjukkan tindakan lebih baik. Berilah ruang untuk pertandinan yang adil di padang yang sama rata dan bertandinglah dengan polisi untuk membentuk negara yang lebih baik.

Tapi itu tentunya sangar sukar, bukan? Mengubah sempadan pilihan raya lebih mudah untuk memastikan kekal berkuasa – tidak kiralah jika lawannya sudah sangat tua dan tidak dapat meyakinan sesiapa bahawa beliau dapat menyelematkan mereka dari lara politik Malaysia.

Tiada ulasan: