Jumaat, 30 Mac 2018

Hati-hati sebelum lulus akta berita palsu, kata adik Najib



Nazir Razak berkata memupuk perasaan takut dengan undang-undang yang kabur hanya akan merencatkan masyarakat.


PETALING JAYA: Adik kepada perdana menteri, Datuk Seri Nazir Razak, mahu Rang Undang-Undang (RUU) Antiberita Tidak Benar 2018 ditangguhkan sehingga ia didrafkan dan didebatkan dengan hati-hati.

Dalam kiriman di Instagram miliknya semalam, Nazir yang juga pengerusi Kumpulan CIMB, berkata RUU itu tidak harus dilaksanakan tergesa-gesa.

“Ini tentang hak asasi kebebasan bersuara bagi setiap individu, dan memupuk perasaan takut dengan hukuman drakonian berdasarkan istilah yang tidak jelas hanya akan merencatkan masyarakat kita.”

RUU itu dibentangkan di Parlimen pada Isnin lalu, dan bertujuan menghukum sesiapa yang didapati bersalah mencipta, menawarkan, menerbitkan, mengagihkan, atau menyebarkan “berita palsu”.

Akta berkenaan mentafsirkan berita palsu sebagai sebarang berita, maklumat, data dan laporan yang sebahagian atau sepenuhnya palsu, sama ada disiarkan dalam bentuk rencana, visual, rakaman audio atau apa-apa bentuk lain.

Ia juga menjadi satu kesalahan untuk menyediakan bantuan kewangan untuk memudahkan penyebaran berita palsu itu atau bersubahat dengan kesalahan itu.

Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said berkata hukuman maksimum penjara yang dicadangkan akan dikurangkan daripada 10 kepada 6 tahun.

Kerajaan juga turut mengubah Fasal 4 di dalam RUU itu dengan menggantikan perkataan “knowingly” (dengan sengaja) kepada “maliciously” (berniat jahat).

Bagaimanapun, denda maksimum yang dicadangkan kerajaan sebanyak RM500,000 dikekalkan.

Akta itu menerima kritikan hebat pengamal media dan pemimpin pembangkang, yang menyifatkannya usaha pentadbiran Najib mendiamkan pelbagai isu semasa termasuk yang berhubung kontroversi 1MDB.
Hukuman penjara RUU berita palsu dikurang kepada 6 tahun

Tiada ulasan: