Sabtu, 31 Mac 2018

Umno Sabah harap dapat kekal sokongan akar umbi Bumiputera Islam

Umno Sabah harap dapat kekal sokongan akar umbi Bumiputera Islam
Umno Sabah melihat Warisan sebagai musuh politik terbesar di beberapa kerusi seperti di Semporna, Lahad Datu dan Sandakan. – Gambar fail The Malaysian Insight,
 
SEMUA sedia maklum bahawa kaum Melayu beragama Islam adalah blok pengundi paling penting di Semenanjung Malaysia dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang.

Namun, berlainan pula situasinya di Sabah, apabila Bumiputera yang beragama Islam dan terdiri daripada 52% penduduk di negeri itu bakal menjadi penentu nasib parti yang bertanding.

Parti pembangkang Sabah iaitu Parti Warisan Sabah, yang dipimpin oleh bekas pemimpin berpengaruh Umno Shafie Apdal, sedang merampas sokongan masyarakat itu daripada Barisan Nasional (BN) Sabah.

Sumber Umno Sabah mengakui yang parti tersebut akan berdepan waktu sukar untuk menarik sokongan masyarakat Bumiputera Islam dari suku Bajau dan Suluk ekoran pengaruh kuat Shafie.

Umno Subah nampaknya tidak memandang ringan kebolehan Shafie. Seorang pemimpin Umno negeri berkata parti berkenaan akan bertanding seperti "underdog" bagi memastikan sokongan pengundi tradisi berpihak kepada mereka.

Umno Sabah melihat Warisan sebagai musuh politik terbesar di beberapa kerusi seperti di Semporna, Lahad Datu dan Sandakan

Umno Sabah memenangi 15 daripada 25 kerusi Parlimen dan 31 daripada 50 kerusi negeri pada PRU13.

Bumiputera Islam merupakan pengundi majoriti di 11 kerusi Parlimen dan 28 kerusi negeri.

Pada Oktober 2016, Umno hilang kuasa di kerusi Parlimen Semporna dan kerusi negeri Sulabayan selepas Shafie Apdal (Ahli Parlimen Semporna) dan Jaukan Sambokong (Adun Sulubayan) meninggalkan parti tersebut dan menubuhkan Warisan.

Shafie, yang meninggalkan Umno pada Julai 2016, kini merupakan presiden Warisan sementara Juajan adalah naib presidennya.

Ketua Umno dan Ahli Parlimen Kinabatangan Bung Mokhtar Radin percaya Warisan akan memberikan saingan sengit kepada Umno dalam PRU akan datang, namun berkata yang parti tersebut tidak akan dapat menewaskan BN Sabah.

Umno Sabah, kata Bung Mokhtar, telah memulakan persiapan untuk pilihan raya.

Tiada ulasan: