Sabtu, 31 Mac 2018

Pandikar Tak Nampak ‘Hantu’ Kit Siang Masuk Dewan Rakyat





KUALA LUMPUR: Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia hari ini mengambil sikap tidak memperdulikan kehadiran Lim Kit Siang di Dewan Rakyat, sehari selepas beliau memerintahkan ahli Parlimen Gelang Patah itu keluar dewan ketika kecoh bantahan terhadap persempadanan semula kawasan mengundi.

“Kalau Speaker sudah beri arahan kepada Yang Berhormat dan berdegil untuk keluar, saya akan ambil tindakan tutup mata. Saya tidak nampak dia di dalam.

“Dia tidak boleh ambil bahagian, dia tidak boleh bercakap. Nanti kalau ada apa-apa pun, saya akan duduk bersabar hingga anda semua puas. Speaker dan timbalan saya akan menutup mata,” kata Pandikar.

Lim hadir walaupun Pandikar semalam memutuskan menggantung beliau sebagai ahli dewan selama 6 bulan.

Pada masa sama, Pandikar turut tidak memperdulikan Lim yang menuntutnya menjelaskan mengenai tempoh penggantungannya itu, sama ada sehari atau kekal dengan tempoh 6 bulan.

“Saya mahu tanya, apa penjelasannya adakah sehari atau 6 bulan,” kata Lim.

Sebelum itu, Datuk Che Mohamad Zulkifly Jusoh (Setiu-Umno) menggesa Lim diambil tindakan selepas ingkar arahan Pandikar semalam.

“Semalam, Tan Sri sudah buat keputusan arah Gelang Patah keluar dan hari ini dia masih ada di sini lagi. Ini satu perbuatan tidak senonoh.

“Saya minta supaya pihak Speaker ambil tindakan di bawah Peraturan Mesyuarat 44(5) bahawa jika seseorang itu digantung, dia tidak boleh ambil bahagian hingga tempohnya tamat.

“Kini, Gelang Patah seorang yang begitu senior dan beri contoh atas perkara yang tidak senonoh,” katanya.

‘Hantu’

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) Tan Sri Noh Omar turut menggelar Lim sebagai hantu kerana mendakwa tidak “melihat” Lim tetapi hanya mendengar suaranya sahaja.

Ia ketika Noh mengemukakan Rang Undang-Undang Perkhidmatan Bomba (Pindaan) 2018 untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat.

“Saya 23 tahun di Dewan Rakyat, suara itu biasa saya dengar tetapi saya tidak nampak. Mungkin hantu, sebab hantu sahaja yang tidak faham bahasa, manusia faham bahasa,” kata Noh.

Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said mengusulkan Lim digantung tugas selama 6 bulan mengikut Peraturan Mesyuarat 44 (3) kerana enggan mematuhi arahan speaker.

Pandikar berkata, keputusan menggantung dan mengarahkan Lim keluar dewan kekal.

“Tindakan sudah saya buat, YB tahu kuasa Speaker. Yang berlaku di Dewan Rakyat sekarang ini buat saya sedih, semua dipolitikkan.

“Saya telah buat keputusan, keputusan saya yang ketiga adalah saya tangguhkan Dewan buat sementara waktu, selepas itu arahan untuk menggantung dan Gelang Patah (Lim) keluar diteruskan.

“Berfikirlah, saya akan arahkan polis untuk masuk ke sini. Siapa YB enggan (keluar) akan diangkat keluar, selepas itu persidangan akan diteruskan.” katanya – FMT

LIHAT VIDEO DI SINI 

Tiada ulasan: