Sabtu, 31 Mac 2018

Kerajaan boleh pertimbang kurangkan kadar GST, kata pakar

Kerajaan boleh pertimbang kurangkan kadar GST, kata pakar
Barisan Nasional dikatakan akan menyemak kembali kadar GST dalam manifestonya, tindakan yang jika berlaku boleh mengurangkan beban pengguna. Kadar GST boleh dikurangkan atau lebih banyak barangan dan perkhidmatan ditetapkan pada kadar sifat GST. – Gambar EPA,
 
KETIKA cakap-cakap yang Barisan Nasional merancang untuk merombak Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dalam manifestonya bertiup kencang, seorang ahli ekonomi berkata semakan itu boleh dilakukan dalam beberapa aspek cukai tersebut.

Profesor Yeah Kim Leng mengatakan beban keseluruhan cukai itu kepada pengguna boleh dikurangkan, dengan kadar GST diturunkan sebanyak 1% atau 2% daripada kadar sekarang sebanyak 6%.

“Kadar GST boleh dikurangkan sebanyak satu atau dua peratus kepada 4-5%.

“Pengurangan kadar GST kepada 4% boleh ‘memulangkan’ atau meningkatkan pendapatan boleh belanja sebanyak RM15 juta,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Profesor Sunway University dan Pengarah Pengajian Ekonomi Institut Asia Tenggara Jeffery Cheah itu mengatakan ini juga bermakna kerajaan persekutuan mempunyai perolehan cukai yang kurang berbanding sekarang tetapi tindakan itu boleh dijustifikasikan.

“Ia adalah tukar ganti yang boleh dijustifikasikan dalam akaun yang berkemungkinan menaikkan perolehan pendapatan kerajaan daripada peningkatan harga minyak mentah serta kesan berganda peningkatan perbelanjaan pengguna.”

Yeah berkata satu lagi aspek yang boleh dipertimbangkan kerajaan adalah meluaskan liputan kadar sifar cukai terutama dalam barangan dan perkhidmatan penting.

Tiada ulasan: