Jumaat, 30 Mac 2018

Debat tetap diteruskan tanpa sebarang jawapan rasmi MB Terengganu

 
Debat tetap diteruskan tanpa sebarang jawapan rasmi MB Terengganu



Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad akan mengadakan Debat Isu Semasa mengenai ‘Masalah Kesihatan Anak Kecil’ di Negeri Terengganu sebagaimana di Laporkan Tabung Kanak-kanak Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (Unicef) baru-baru ini.

Debat ini diadakan susulan cabaran beliau terhadap Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman dalam beberapa isu dibangkitnya sekian lama, termasuklah terkini laporan Unicef  yang tidak mendapat perhatian daripada kerajaan negeri.

Ahmad Razif pada 9 Mac lalu, membidas kenyataan Raja Kamarul Bahrin Shah yang mendakwa kerajaan negeri tidak prihatin terhadap kanak-kanak mengalami masalah tumbesaran akibat kekurangan zat makanan sebagaimana laporan Unicef.

Ahmad Razif dipetik berkata dakwaan itu tuduhan liar dan berniat memfitnah kerajaan negeri pimpinan Barisan Nasional (BN) yang banyak membawa kemajuan kepada negeri Terengganu.

Ahmad Razif Abdul Rahman
Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman

Bagaimanapun Raja Kamarul Bahrin dalam sidang medianya pada 20 Mac lalu, dipetik berkata,reaksi menteri besar yang secara emosi dan tanpa merujuk laporan Unicef  terlebih dahulu sebelum mengeluarkan kenyataan menuduh beliau membuat tuduhan liar serta memfitnah.

Pengerusi AMANAH Negeri Terengganu ini berkata, sikap menteri besar itu tidak menguntungkan rakyat Terengganu yang miskin serta susah dan memerlukan pembelaaan.

Justeru beliau tetap meneruskan rancangan debat ini walaupun telah  menghantar surat rasmi ke ibu pejabat menteri besar untuk jemputan kepada program debat yang dijadualkan akan diadakan pada 30 Mac 2018 (Esok).

MalaysiaDateline, dimaklumkan,  beliau masih belum mendapat sebarang jawaban oleh itu beliau menjemput secara terbuka kepada Ahmad Razif untuk hadir  ketika hari berlangsung program berkenaan.

Raja Kamarul Bahrin berkata, debat ‘Masalah Kesihatan Anak Kecil Terengganu’ ini akan diteruskan memandangkan ianya melibatkan kepentingan serta minat orang ramai dan ia akan diteruskan seperti dijadualkan.

“Persiapan telah dibuat dan majlis akan diteruskan dengan panelis yang hadir walaupun jemputan kepada menteri besar Terengganu belum lagi diberikan jawapan rasmi,” ujarnya kepada Malaysia Dateline.

Menurut Raja Kamarul Bahrin lagi, memandangkan masalah anak kecil di Terengganu  dilaporkan oleh Unicef, kerajaan negeri didesak perlu menangani isu ini segera mungkin.

“Dalam waktu laaporan Unicef sedang banyaak di bincang oleh rakyat perbahasan secara meluas dan mendalam demi mencari penyelesaiaan perlu diadakan. Ini adalah  isu ‘publif of interest’.

“Semoga program ini akan membawa manfaat kepada semua rakyat Terengganu yang sangat prihatin,” ujarnya yang tidak mahu mendedahkan barisan panelis yang akan hadir esok.

Debat Isu Semasa yang membincangkan “Masalah Kesihatan Anak Kecil Terengganu’ ini akan diadakan di Hotel Tanjung Vista, Kuala Terengganu jam 9 malam.

Tiada ulasan: