Seorang Orang Asli dari Cameron Highlands berkata
keadaan jalan raya ke sekolah yang teruk menyukarkan kanak-kanak Orang
Asli meneruskan persekolahan.
CAMERON HIGHLANDS: Seorang Orang Asli Semai menyalahkan apati kerajaan terhadap kaumnya sebagai salah satu sebab utama mereka tidak dapat meneruskan persekolahan.
Dalam temubual bersama FMT di kampungnya, lelaki itu berkata tidak ada pun sekolah menengah berdekatan perkampungan mereka.
“Pendidikan sekolah menengah sesuatu yang jarang kerana mereka terpaksa keluar dari kampung.
Dengan keadaan jalan raya di sini yang teruk, kanak-kanak Orang Asli tidak selalu pergi ke sekolah,” katanya.
Lelaki itu berkata walaupun Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) ditubuhkan untuk menjaga kebajikan Orang Asli, jabatan itu tidak banyak membantu.
“Jakoa tidak cekap. Mereka tidak rasai penderitaan Orang Asli.
“Bagi Jakoa, para guru dan penjawat awam lain, Orang Asli cuma kumpulan terpencil yang tidak termasuk dalam arus perdana Malaysia.”
Beliau akui walaupun ada kanak-kanak Orang Asli ke sekolah rendah di kampung mereka, ramai yang tercicir sebelum menduduki peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).
“Bagaimana mungkin kanak-kanak Orang Asli sambung belajar ke sekolah menengah dan pendidikan tinggi sedangkan mereka tak sempat ambil UPSR?”
“Anak gadis Orang Asli paling lemah kerana walaupu hari ini, pada usia 14 tahun, mereka dikahwinkan. Selepas itu, fungsi mereka hanya untuk beranak.”
Beliau berkata Orang Asli hidup dengan mengerjakan tanah. Mereka menanam pokok getah, buluh, pisang, ubi kayu, padi dan tanaman-tanaman kecil lain seperti petai.
“Mereka juga mengerjakan kebun sayur, kebun bunya dan melakukan kerja-kerja pembinaan empangan.
“Ada yang mengutip madu dan hasil hutan lain. Di sesetengah tempat, mereka tanam durian yang dibeli peraih pada harga murah tetapi dijual di luar pada harga tinggi.”
Pada Oktober, Timbalan Menteri Pendidikan Datuk Chong Sin Woon berkata kementerian memandang serius keciciran kanak-kanak Orang Asli daripada persekolahan.
Bernama memetik beliau sebagai berakta usaha sudah diambil untuk menangani masalah itu, termasuk mengadakan Sekolah Model Khas Komprehensif (K9) dan melatih para guru daripada kalangan masyarakat Orang Asli sendiri.
“Guru ini akan membantu pelajar Orang Asli untuk memberi lebih tumpuan ketika belajar, kerana mereka lebih memahami budaya dan gaya hidup kaum sendiri.
“Ini sekali gus, dapat mengurangkan masalah keciciran pelajar Orang Asli yang ketika ini amat membimbangkan,” katanya selepas Program Jalinan Kasih Bersama Masyarakat Orang Asli Kampung Gebok, Mantin, Negeri Sembilan.
No comments:
Post a Comment