Malaysia kaya dengan alam semulajadi, budaya dan warisan
SEREMBAN
– Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya meletakkan sasaran
kunjungan 30 juta pelancong antarabangsa dan domestik ke dalam negara
pada Tahun Melawat Malaysia (TMM) 2020.
Timbalan
Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, Datuk Muhammad Bakhtiar Wan Chik
berkata, selaras dengan itu Kementerian Pelancongan telah merancang
pelbagai strategi utama bagi menjayakannya, dengan peruntukan awal RM50
juta disediakan.
“Perancangan
yang kita buat sekarang ini ialah kita banyak fokus kepada sektor
pelancongan eko dan budaya dan sebagainya. Malaysia memang kaya dengan
alam semulajadi, budaya, warisan, pelbagai makanan istimewa, taman tema,
pusat membeli-belah dan sebagainya yang dapat menarik kunjungan
pelancong.
“Antara
negara yang kita beri tumpuan dalam menarik kehadiran mereka ialah
negara-negara Eropah, India, Rusia, China, Korea dan Jepun,” katanya
kepada pemberita selepas program Titik Sentuhan: Pemimpin Bersama Rakyat
sempena Majlis Rumah Terbuka Malaysia Tahun Baru Cina 2019 di Pusat
Aktiviti Warga Emas (PAWE), Sikamat di sini, hari ini.
“Kita
sedar persaingan sektor pelancongan di antara negara Asean. Oleh itu,
promosi kita adalah untuk mendapatkan pelancong yang lebih berkualiti.
Salah satu strategi pemasaran kita, antaranya kita akan mengambil
bahagian ekspo terbesar pelancongan di Berlin pada 5 Mac ini untuk
promosikan negara Malaysia,” tambahnya.
Sementara
itu, Muhammad Bakhtiar berkata, Kementerian Pelancongan bukan hanya
memberi tumpuan kepada pelancong luar tetapi juga pelancong domestik.
“Pelancongan
domestik ini seperti kita galakkan orang Negeri Sembilan pergi melawat
Pulau Pinang, atau orang Kelantan melawat Sabah dan Sarawak dan begitu
juga di negeri lain. Oleh itu, kita mahu kembangkan pelancongan
domestik. Sektor pelancongan menyumbang 15 peratus Keluaran Dalam Negara
Kasar (KDNK).
Pada majlis itu
100 orang termasuk 18 orang warga PAWE yang terdiri daripada Orang
Kelainan Upaya (OKU) menerima sumbangan berbentuk ‘hamper’ dan ‘angpau’
Tahun Baru Cina. – Bernama
Tiada ulasan:
Catat Ulasan