Khamis, 28 Februari 2019

Tabung Haji demi membebas penindasan

SUBKY LATIF

MARI kita balik kepada mula pembentukan Tabung Haji oleh Prof Diraja Ungku Aziz sebaik saja kita merdeka dulu. Masa itu pemergian ke Mekah dikendali oleh Lembaga Urusan Haji. Orang naik haji tidak ramai, tambang kapal dan belanja di Mekah pun tidak besar. Orang boleh bawa bekal makan di Mekah dan Madinah.

Orang yang naik haji yang ada duit dan ramai yang menjual tanah. Masing-masing tidak kaya dan tidak banyak tanah. Bila tanah dijual, lepas jadi haji jadi orang tidak bertanah. Bila haji itu mati, tiada pesaka yang ditinggalkan kepada waris.

Demikianlah gara-gara penindasan yang dihadapi orang miskin Islam hendak menyempurnakan semua rukun Islam. Sekalipun wajib haji itu ada syaratnya, tetapi orang Islam tidak selesa jika meraka mati tanpa haji.

Bagi mengelakkan tidak menjual tanah ke Mekah, maka Ungku Aziz sediakan pelan Tabung Haji bagi membebaskan umat Islam dari penindasan termasuk membebaskkan mereaka dari sebarang pembabitan riba.

Ia boleh jadi institusi ekonomi yang penting yang keuntungannya boleh dipulangkan kepada jamaah haji. Keuntungannya jika ada, boleh mengurangkan tambang yang hendak ke Mekah lepas itu dan hendak ke Mekah lagi.

Semua orang bernafsu hendak kaya, tetapi Tabung Haji bukan jadi lombongan emas untuk orang jadi kaya. Sekalipun tabungan sebagai satu ciri boleh jadi institusi kewangan dan ekonomi, tetapi ia jangan jadi institusi Qarun mengumpul harta dan kekayaan.

Mekah jadi pusat dagang Arab zaman jahiliah zaman berzaman. Mereka boleh kaya kerananya tetapi mereka limpahkan kunjungan itu kepada orang haji dari semua ceruk, hingga makan, minum dan kediaman semasa haji ditampung atau dapat dorongan oleh penduduk Mekah dan saudagar yang ada di kota itu.

Konsep pahala tidak ada pada kaum jahiliah, tetapi mereka ada tanggungjawab kebajikan, meringankan beban para haji.

Sesudah jahiliah lama hapus oleh kedatangan Islam, sepatutnya keperluan haji dan kemudahan jamaah lebih baik dari zaman jahiliah. Tetapi sesudah sekalian penduduk Arab menjadi Islam, masyarakat Mekah dan Madinah kerja dua tiga bulan mengaut untung banyak untuk hidup setahun.

Zaman jahiliah saudagar Arab menggunakan kekayaan dan harta untuk kebajikan pengunjung tanah suci, umat Islam sekarang berlumpa-lumba menjadi jutawan dari orang yang berhaji ke situ. Penindasan selepas benua Arab dibebaskan oleh Islam, kini bertukar menjadi penindasan yang lebih teruk dari zaman jahiliah dulu.

Jahiliah baru sekalipun masih Islam mula berjangkit kepada urusan Tabung Haji yang tujuan asalnya membebaskan bakal haji dari sistem penindasaan, Tabung Haji menjelma menjadi lombong emas bagi semua orang hendak membuat duit dan kekayaan sehingga beban haji sekarang sudah terbuka kepada orang berduit dan kaya raya.

Dengan segala subsidi yang kerajaan bagi termasuk peruntukan yang Tabung Haji beri, belanja perorang sekitar RM10,000. Tetapi jamaah yang temannya tidak terpilih, teman dicadangkan dikenakan RM20,000. Ini satu penindasan. Orang yang hendak pergi kali kedua memang dikenakan RM20,000 bahkan yang pergi melalui saudagar luar Tabung Haji dikenakan sampai RM50,000 atau lebih.

Sistem nampaknya haji menjadi peluang orang mencari kekayaan, demikiannya juga Tabung Haji sebagai institusi Islam, bukan lagi membasmi penindasan, tetapi sistem penindasan atas nama Islam.

Ini tidak termasuk penyangak selama 60 tahun kerajaan lama dan kerajaan baru pula seolah-olah meneruskan lagi penindasan itu. Jihad semua ialah bagaimana membebaskan pentadbiran haji dari penerusan penindasan jahiliah baru? – HARAKAHDAILY

Tiada ulasan: