Isnin, 25 Februari 2019

Pergolakan politik nasional pengaruhi PRK Semenyih

Datuk M Periasamy Penganalisis politik MIC
Pergolakan politik nasional pengaruhi PRK Semenyih
PERIASAMY: Ulasan-ulasan orang Melayu terhadap PH dalam media sosial akhir-akhir ini menunjukkan pemikiran orang Melayu kini berubah malah terganggu kerana mereka beranggapan kuasa politik mereka yang diwaris sejak merdeka kian merosot. - Gambar fail


PILIHAN Raya Kecil (PRK) Semenyih menyaksikan pertandingan empat penjuru iaitu antara calon Pakatan Harapan (PH), Barisan Nasional (BN), PSM dan Bebas.

Pas yang bertanding pada ilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) tidak bertanding kerana memberi laluan kepada calon BN.

Kempen PRK Semenyih dilihat  berjalan lancar sejak hari penamaan calon pada 16 Februari lalu.

Pelbagai janji dan harapan diberikan kepada pengundi Semenyih oleh calon-calon yang bertanding dalam usaha meraih undi untuk memastikan kemenangan masing-masing.

Calon PH, selaku calon mewakili  parti memerintah, berjanji akan membangunkan kawasan Semenyih, termasuk membina sebuah hospital  sekiranya menang.

Di samping itu, kerajaan pusat PH juga mengumumkan untuk membayar RM100 sebagai bantuan sara hidup kepada warga bujang dan RM100 kepada penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) tahun ini.

Manakala, calon PSM mengecam kerajaan PH yang dianggapnya sombong kerana enggan mendengar suara rakyat.

Calon bebas pula lebih memberi tumpuan kepada slogan ‘kebajikan orang tua dan miskin tanpa mengira kaum'.
 
Sampaikan isyarat

Di sebalik itu, calon BN menyeru pengundi Semenyih menggunkan PRK kali ini untuk menyampaikan isyarat kepada kerajaan pusat bahawa rakyat kini tidak berpuas hati dengan kerajaan PH yang bukan sahaja gagal menepati janji-janji yang diberikan kepada mereka pada PRU14.

Selain itu, calon BN turut menekankan bagaimana rakyat telah terperdaya dengan janji-janji yang tidak mampu dilaksanakan oleh kerajaan PH.

Walaupun pelbagai janji diberikan oleh calon PH dan kerajaan PH ketika ini untuk melahirkan persepsi feel good terhadap kerajaan PH, reaksi rakyat khususnya pengundi Semenyih didapati bersikap negatif terhadap pengumuman-pengumuman tersebut.

Mereka menganggapnya sebagai sogokan untuk memancing undi. Misalnya cadangan kerajaan PH untuk mengapuskan tol di beberapa lebuh raya (LDP, SPRINT, KESAS dan SMART), tidak termasuk Lebuh Raya PLUS pada waktu bukan puncak (11 malam sehingga 5 pagi) menimbulkan pelbagai reaksi di kalangan rakyat.

Malah cadangan kenakan kadar tol yang sama di samping dikenakan bayaran tambahan sebagai congestion charge pada waktu puncak untuk menganti semula kekurangan hasil kutipan tol dijangka menimbulkan bukan sahaja keresahan malah kemarahan di kalangan pengundi dan pengguna jalan raya.

Jadi, mekanisme baru kutipan tol ini  dijangka menimbulkan ketidakpuasan back lash di kalangan pengguna jalan raya tol kerana langkah ini  mengingatkan pengalaman mereka apabila kerajaan PH mengapuskan GST dan mengenakan semula cukai SST selepas menguasai Putrajaya.

Rakyat yang mengharapkan pengurangan harga barang dengan penghapusan GST, kecewa melihat harga barang tidak turun-turun dengan pengenalan semula SST tetapi semakin naik.

Sokongan Pas

Dalam pada itu, dakwaan Pengerusi PH, Tun Dr. Mahathir Mohamad  kononya Pas tidak akan menyokong UMNO dalam PRK Semenyih, yang tular di dalam media perdana termasuk  media sosial pada awalnya dijangka merosakkan sokongan ahli Pas kepada calon BN.

Namun, tindakan pantas kepimpinan Pas  Pusat dalam menyangkal dakwaan Dr Mahathir didapati telah mengurangkan kerosakan yang dijangka disebabkan dakwaan berkenaan kepada vote bank untuk calon BN.

Malah kepimpinan Pas Pusat dan jentera Pas Selangor yang bersemangat turun padang meraih sokongan untuk calon BN bukan sahaja mematahkan dan menimbulkan kesangsian terhadap dakwaan Dr Mahathir malah memantapkan hubungan antara Pas dan BN.

Dalam pada itu, pada PRU14, calon PH  daripada Bersatu, pimpinan Dr Mahathir memperoleh 23,428 undi, menewaskan calon BN, Pas dan PSM dalam persaingan empat penjuru.

Tetapi, perlu diingat, calon PH pada waktu itu menang di atas simbol PKR dan bukan simbol PH.
 
Meskipun calon PH menang dengan majoriti yang agak besar iaitu 8,964 undi, kemenangan calon PH pada PRU14 adalah disebabkan oleh sokongan hebat pengundi bukan Melayu terutamanya Cina dan India dan sebahagian 30 peratus pengundi Melayu.

Namun, komen dan ulasan-ulasan orang Melayu terhadap PH dalam media sosial akhir-akhir ini menunjukkan pemikiran orang Melayu kini berubah malah terganggu kerana mereka beranggapan kuasa politik mereka yang diwaris sejak merdeka kian merosot.

Calon BN pula dijangka mendapat sokongan jitu daripada ahli dan penyokong  tegar Pas di Semenyih yang dianggarkan lebih kurang 6,000 pengundi.
   
Jadi, meskipun pada awalnya ramai beranggapan bahawa pengundi Melayu, selaku komposisi terbesar dalam DUN Semenyih, mampu menentukan keputusan PRK ini, pergolakan dan pencaturan politik terkini, terutamanya di antara PKR dan Bersatu dijangka mempengaruhi pola pengundian di kalangan pengundi Melayu.

Apapun, perkembangan baru politik nasional, terutamanya perubahan mind set sebahagian besar pengundi Melayu terhadap kerajaan PH, peralihan sokongan sebahagian besar pengundi India daripada PH kepada BN, kekurangan penglibatan pemimpin dan jentera DAP, parti komponan utama PH, dalam kempen menyokong calon PH, jelas menunjukkan PH sukar mempertahankan kerusi Semenyih kali ini.

Sebaliknya, peluang bagi calon BN  merampas kerusi Semenyih semakin hari kini semakin adalah cerah.



*Datuk M.Periasamy merupakan seorang penganalisis politik, budaya dan tamadun India.

Tiada ulasan: