Dr Aman Ramdzan dan Dr Mohd Ihsanuddin Abas
40 peratus pendapatan untuk OOP lebih had maksima ditetapkan WHO
KERAJAAN Malaysia sangat komited dalam memberikan perkhidmatan kesihatan terbaik sejak dari kemerdekaan negara 62 tahun yang lalu.
Ia terbukti dengan peningkatan kadar kelahiran dan penurunan kadar kematian, selain peningkatan jangka hayat disebabkan kemajuan kemudahan kesihatan dan capaian yang tinggi di kalangan rakyat Malaysia.
Secara umumnya, ia dicapai melalui
perkhidmatan kesihatan awam yang percuma (bersubsidi) daripada kerajaan
bermula dari bayi dalam kandungan sehingga kepada warga emas.
Namun begitu, dengan 4.6 peratus daripada
bajet tahunan yang diperuntukkan kepada Kementerian Kesihatan Malaysia
(KKM), kerajaan akan menghadapi kesukaran untuk memastikan perkhidmatan
bersubsidi akan dapat terus diberikan kepada seluruh rakyat Malaysia
untuk tahun-tahun mendatang.
Ini terbukti dengan laporan audit yang menunjukkan perkhidmatan kesihatan semakin tenat dengan kekangan staf dan kemudahan fasiliti untuk menampung jumlah pesakit yang bertambah saban tahun.
Akibatnya, kakitangan perubatan dan kesihatan di klinik-klinik dan hospital-hospital kerajaan akan
mengalami tekanan kerja yang tinggi seterusnya boleh menjejaskan kualiti perkhidmatan kesihatan.
mengalami tekanan kerja yang tinggi seterusnya boleh menjejaskan kualiti perkhidmatan kesihatan.
Terdapat beberapa faktor yang menyumbang kepada kekangan kewangan ini seperti kos
kesihatan yang semakin meningkat, populasi penduduk yang semakin bertambah, teknologi-
teknologi perubatan yang semakin maju dan permintaan untuk kualiti perkhidmatan yang
semakin meningkat dari pelanggan atau pesakit.
kesihatan yang semakin meningkat, populasi penduduk yang semakin bertambah, teknologi-
teknologi perubatan yang semakin maju dan permintaan untuk kualiti perkhidmatan yang
semakin meningkat dari pelanggan atau pesakit.
Kesemua ini pastinya akan memberi kesan kepada perkhidmatan kesihatan subsidi penuh yang ditanggung kerajaan kini.
Populasi Malaysia kini mencecah 33 juta
orang telah meningkatkan jumlah perbelanjaan kesihatan awam meningkat
daripada RM9 billion setahun pada 1997 kepada RM23 billion pada 2014.
Jumlah keseluruhan perbelanjaan dalam sektor awam dan swasta telah mencapai lebih RM50 billion setahun.
Peningkatan ini telah menjadi beban
kepada sektor awam kerana kadar penggunaan fasiliti kesihatan awam
adalah lebih tinggi iaitu 2.2 juta (78 peratus) kemasukan ke wad
hospital kerajaan berbanding 750,000 di hospital swasta pada tahun 2008.
Jumlah katil hospital kerajaan juga adalah lebih tinggi iaitu 74%
berbanding hospital swasta.
Pada masa sama, perbelanjaan di sektor
swasta adalah lebih tinggi dan untuk meningkatkan keupayaan fasiliti dan
kualiti perkhidmatan mereka sedangkan perbelanjaan di sektor kerajaan
kekal mengikut bajet semasa.
Ia pastinya akan ada kekangan di sektor awam untuk meningkatkan kemudahan fasiliti dan teknologi serta penambahan kakitangan kesihatan untuk memastikan kesinambungan kualiti perkhidmatan yang baik.
Maka timbul isu kekangan hospital dari
sudut bajet, kakitangan dan kemudahan fasiliti yang ditimbulkan oleh
Ketua Pengarah KKM Dato Dr Noor Hisham Abdullah baru-baru ini.
Persoalannya sejauh manakah kerajaan masih boleh mampu menanggung
subsidi kesihatan kepada rakyat?
Maka, tidak hairanlah jika kita melihat
kadar perbelanjaan sendiri atau Out of Pocket Payment (OOP) rakyat
semakin meningkat di sektor swasta.
Kajian menunjukkan rakyat Malaysia
berbelanja sendiri (OOP) sehingga 40 peratus daripada pendapatan yang
merupakan had maksima yang ditetapkan oleh World Health Organisation
(WHO).
Ini terbukti apabila statistik
menunjukkan perbelanjaan di sektor swasta telah meningkat dari RM5
bilion pada tahun 1997 kepada RM 20 billon pada tahun 2014, yang
kebanyakannya adalah daripada OOP rakyat Malaysia. Meskipun trend
pengambilan insurans perubatan atau takaful
perubatan meningkat, namun kebanyakannya hanya menanggung kos perubatan sekiranya
dimasukkan ke dalam wad.
Perbelanjaan kesihatan di klinik pesakit luar dan pakar swasta masih menggunakan duit poket atau simpanan para pesakit.
Sesetengah pesakit yang bekerja di sektor
swasta mungkin mendapat manfaat daripada insurans syarikat
masing-masing, namun mereka akan mula terkesan dengan kos perubatan
apabila berhenti kerja atau setelah pencen.
Dasar kerajaan menggalakkan perkembangan
sektor swasta adalah untuk menampung beban sektor awam yang meningkat.
Dan pada masa sama, menggalakkan rakyat berpendapatan menengah dan
tinggi untuk berpindah ke sektor swasta.
Namun begitu, bentuk pembiayaan dan
pembayaran di sektor swasta hendaklah diperhatikan dengan teliti agar
rakyat tidak menanggung beban kewangan yang besar dari sudut
perbelanjaan sendiri (OOP) mahupun bayaran premium insurans kesihatan
yang tinggi.
Pengenalan insurans MySalam oleh KKM pada
awal tahun ini untuk membantu golongan B40 telah menimbulkan tanda
tanya akan hala tuju pembiayaan kos perubatan di Malaysia.
Adakah kerajaan akan mula mengenakan caj
di fasiliti kerajaan dan adakah Malaysia akan berubah kepada penggunaan
insurans sepenuhnya untuk menampung kos perubatan oleh kerajaan?
Sekiranya ia berlaku apakah bentuk insurans yang sesuai dengan rakyat
Malaysia yang akan diperkenalkan oleh kerajaan pada masa akan datang?
Rakyat mungkin masih lagi selesa dengan
caj RM1 di fasiliti kerajaan namun sekiranya keadaan berubah adakah
rakyat sudah bersedia?
*Dr Aman Ramdzan dan Dr Mohd Ihsanuddin Abas
Unit Kesihatan Awam, Ikatan Pengamal Perubatan dan Kesihatan Muslim Malaysia (I-Medik)
Unit Kesihatan Awam, Ikatan Pengamal Perubatan dan Kesihatan Muslim Malaysia (I-Medik)
No comments:
Post a Comment