Sabtu, 23 Jun 2018

Zahid, KJ berpeluk, Ku Li di mana?

Zahid, KJ berpeluk, Ku Li di mana?
Ahmad Zahid dan KJ tetap mesra walaupun bakal bersaing merebut kerusi Presiden Umno.
 
BAHANG persaingan merebut kerusi panas Presiden Umno sama sengit seperti perlawanan bola sepak Piala Dunia Rusia 2018.

Jika di pentas Piala Dunia ramai menanti siapakah pemilik ‘The Golden Boot’, Messi, Neymar atau Ronaldo, senario itu sama dirasai pada pemilihan Umno, 30 Jun ini apabila ramai ingin mengetahui siapakah yang akan menerajui Umno.

Pemilihan kali ini menjadi tumpuan bukan sahaja selepas Umno mencatat kekalahan pada PRU umum yang lalu, tetapi mencatat rekod calon paling ramai bertanding.

Daripada tujuh calon menawarkan diri nampaknya Naib Presiden yang menjalankan tugas-tugas presiden, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah dan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar atau lebih popular digelar KJ dilihat sebagai calon ‘The Favorite Trio’.

Kurang 10 hari lagi, nasib mereka bakal diketahui. Masing-masing sedang bekerja keras meraih sokongan perwakilan dari Johor hingga ke Sabah.

Sama ada calon otai atau calon yang pernah dilabelkan sebagai ‘budak nakal dalam parti’ yang akan dipilih, akan diketahui Sabtu depan. Apa yang penting, jangan wujud ‘dirty game’ sepanjang kempen ini.

Imej Umno sudah tercalar dan jangan dicalarkan lagi dengan taktik kotor pemilihan dalaman parti. Apa yang sudah rosak perlu segera diperbaiki, kembalikan semula semangat ahli-ahli yang hatinya telah terusik dek trauma kekalahan pada PRU14, 9 Mac lalu.

Pada Majlis Hari Raya anjuran Wanita Umno di Ibu Pejabat Umno di PWTC, Kuala Lumpur kelmarin, boleh diibaratkan sebagai pentas drama apabila lensa merakamkan detik mesra berpelukan dan gurauan antara KJ dan Ahmad Zahid.

Di sebalik kemesraan itu, kelibat Ku Li tidak kelihatan. Mungkin beliau ada tetapi ramai yang tidak nampak atau beliau sememangnya tidak hadir ke majlis itu.

Ahmad Zahid berkata, “Kalau Ku Li ada kita tak peluk” namun itulah yang wajar dilakukan supaya menjadi contoh kepada perwakilan yang sedang menggila merebut beberapa posisi utama dalam Umno.

Di kem Ahmad Zahid, beliau membuat pendekatan berkempen ke negeri-negeri.

Ketika Majlis Perjumpaan Khas dan Jamuan Hari Raya anjuran Umno Pahang di Dewan Tun Razak, Temerloh beliau berkata, jumlah calon yang ramai untuk bertanding dalam pemilihan parti akan menawarkan pilihan terbaik.

Beliau juga membuat ‘personal touch’ dalam majlis tertutup dengan Pengerusi Umno Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob dan timbalannya, Datuk Seri Mohd Sharkar Shamsuddin, dua calon timbalan presiden iaitu Datuk Seri Mohamad Hasan dan Tan Sri Annuar Musa juga bersama calon naib presiden iaitu Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, Datuk Seri Mahdzir Khalid, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman dan Datuk Seri Johari Abdul Ghani serta calon Ketua Wanita Umno, Datuk Noraini Ahmad.

Di kem KJ pula, anak muda berusia 42 tahun ini menggunakan pendekatan suka cakap lepas sebagai meledakkan apa yang terbuku di hati selama di bawah penguasaan bosnya, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Pada 15 Mei lalu, dalam temubual bersama Channel NewsAsia, beliau mengakui sepatutnya berterus terang mengenai Najib dan bukannya melindunginya bekas perdana menteri itu berhubung skandal 1MDB.

Ahli Parlimen Rembau itu juga dengan lantang berkata, jika Umno meneruskan amalan pemikiran feudal untuk melindungi pemimpin daripada kebenaran Umno akan pupus.

Beliau juga mendedahkan kekalahan BN kerana kecuaian, banyak berkhayal hingga hanyut dalam keselesaan.

Selain itu, beliau juga menyifatkan pemecatan Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Shafie Apdal adalah kesalahan besar yang telah Umno lakukan.

Bekas Presiden Umno, Tun Dr Mahathir Mohamad ada menyebut KJ adalah calon terbaik dan layak untuk bertanding jawatan presiden kali ini.

Namun KJ menganggap teguran itu sebagai sindiran kerana Dr Mahathir yang dikenalinya adalah seorang yang suka memberi kenyataan sarkastik.

Jika matlamat untuk meremajakan parti, KJ wajar diberi peluang untuk menerajui Umno.

Tetapi persoalannya, bolehkah orang-orang lama dalam Umno menerima perubahan dan idea-idea gila dari pemimpin muda ini untuk menerajui parti berusia 72 tahun itu.

Dalam peperangan merebut kerusi nombor satu itu, KJ cuba membeli jiwa perwakilan dengan menggunakan modal politik mahukan pembaharuan progresif, termasuk mewajibkan pemilihan Umno setiap tiga tahun tanpa penangguhan perlu dilaksanakan dalam usaha menghidupkan kembali keyakinan ahli.

Seorang lagi calon ialah pemimpin veteran yang bakal mengembalikan kenangan Umno lama iaitu Ku Li.

Ku Li dilihat agak tersisih, berpengalaman luas untuk mengemudi Umno dan pernah menjadi naib presiden dan bendahari, termasuk menjadi menteri Kabinet semasa Tun Hussin Onn dan juga semasa Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri ke-4.

Pemimpin berusia 81 tahun itu, dengan sinis pernah berkata, beliau tidak sanggup "merangkak” bertemu Dr Mahathir selepas Ahmad Zahid melakukan pertemuan sulung dengan perdana menteri baru-baru ini.

Seperti diketahui hubungan Ku Li dan Dr Mahathir suam-suam kuku sejak dahulu dan keadaan itu dilihat agak panas selepas Dr Mahathir memberikan pendapat terbuka tentang dua pencabarnya Ahmad Zahid dan KJ.

Ini bukan kali pertama Ku Li mahu bertanding Presiden. Beliau pernah merebut jawatan itu pada 1987, bersama Tun Musa Hitam yang ketika itu mencabar regu Dr Mahathir dan Tun Ghafar Baba.

Malangnya, beliau tewas 43 undi. Selepas itu berlaku detik hitam apabila Umno diharamkan.

Beliau kemudian menubuhkan Semangat 46 bersama Datuk Seri Rais Yatim. Semangat 46 ketika itu bekerjasama dengan Pas dan DAP tetapi gagal membentuk kerajaan sekali gus parti itu dibubarkan pada 1996 dan menyertai semula Umno.

Pada 2000, beliau sekali lagi menawarkan diri bertanding melawan Dr Mahathir sebagai Presiden namun kuota pencalonan 30 peratus tidak mencukupi dari bahagian Umno.

Pada 2009, sekali lagi mencuba nasib menawarkan diri bertanding jawatan sama menentang Najib kerana Tun Abdullah Ahmad Badawi akan mengundurkan diri susulan kemerosotan keputusan BN dalam pilihan raya.

Nampaknya, Ku Li tidak pernah putus asa untuk terus membuat beberapa percubaan merebut kerusi Presiden Umno.

Pada pemilihan kali ini, beliau mencabar Ahmad Zahid dan KJ untuk berdebat sebelum pemilihan parti.

Bagaimanapun hanya KJ bersetuju menyahut cabaran itu manakala Ahmad Zahid hanya menjawab "Tidak apalah”.

Seramai 518 ahli mencalonkan diri untuk bertanding pelbagai jawatan dalam Majlis Tertinggi dan sayap parti peringkat pusat selepas pencalonan ditutup pada Ahad lalu.

Diharap, pemilihan Umno kali ini calon-calon tidak dipengaruhi dengan pemikiran politik Machiavelli yang mana pemikiran tidak lagi dikuasai kekerasan, kelicikan dan egoisme dalam mempertahankan kekuasaan.

Akhir kata, jika mahu melihat Umno diterima semula oleh anak muda pilihlah KJ, jika mahu melihat legasi Najib di dalam Umno pilihlah Zahid tetapi jika mahu perjuangan Umno lama pilihlah Ku Li.

Tiada ulasan: