Rabu, 27 September 2017

Selangor gagal rayu persempadanan semula

 
Selangor gagal mendapat kebenaran Mahkamah Rayuan untuk mengekalkan keperluan SPR untuk tidak menyediakan kod lokaliti dan nama lokaliti bagi 136,272 pengundi yang dimohon kerajaan negeri.
 
 
Mohd-Hashim-Abdullah-Kerajaan-negeri-Selangor

PUTRAJAYA: Kerajaan negeri Selangor perlu meneruskan cabaran undang-undang persempadanan semula kawasan pilihan rayanya tanpa maklumat 136,272 pengundi untuk 2 eksesais penyempadanan yang dijalankan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada 1994 dan 2003.

Kerajaan negeri juga tidak boleh membuat pemeriksaan balas terhadap Pengerusi SPR Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah berhubung afidavitnya yang boleh digunakan sebagai keterangan dalam pendengaran semakan semula kehakiman kerajaan negeri.

Ini berikutan kegagalan kerajaan negeri mendapatkan kebenaran Mahkamah Rayuan hari ini untuk merayu keputusan Mahkamah Rayuan yang mengekalkan keperluan SPR untuk tidak menyediakan kod lokaliti dan nama lokaliti bagi 136,272 pengundi yang dimohon kerajaan negeri dan untuk pemeriksaan balas terhadap Mohd Hashim.

Dalam kes sivil, satu pihak perlu mendapat kebenaran Mahkamah Persekutuan sebelum ia dapat meneruskan dengan rayuan. Kebenaran hanya diberikan jika persoalan undang-undang itu baharu dan atas kepentingan awam.

Ketua Hakim Negara Tun Md Raus Sharif yang mempengerusikan panel 3 hakim Mahkamah Persekutuan berkata kerajaan negeri tidak boleh diberi kebenaran untuk merayu berikutan kegagalannya memenuhi keperluan di bawah Seksyen 96 Akta Mahkamah Kehakiman 1964.

“Kami mendapati tidak terdapat keadaan yang boleh memberikan justifikasi bagi memberi kebenaran atas persoalan-persoalan (persoalan undang-undang yang dicadangkan kerajaan negeri),” kata Hakim Raus.

Beliau berkata tiada isu-isu baharu yang timbul daripada cadangan kerajaan negeri mengenai 7 persoalan undang-undang.

Katanya, tiada pertikaian tentang apa yang diputuskan Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan kerana menghormati perkara interlokutori berhubung penemuan dokumen dan untuk pemeriksaan balas pengerusi SPR.

Dua lagi hakim yang turut bersidang ialah Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin dan Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Aziah Ali.

Kerajaan negeri memfailkan permohonan semakan semula kehakiman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 18 Oktober tahun lepas untuk membatalkan notis SPR bagi persempadanan semula kawasan pilihan raya bagi Negeri-Negeri Tanah Melayu.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan permohonan kerajaan negeri memulakan semakan kehakiman pada 16 Disember tahun lepas.

Kerajaan negeri kemudian memfailkan permohonan penemuan bagi mendapatkan 6 jenis maklumat bagi prosiding semakan kehakiman terhadap SPR dan untuk pemeriksaan balas terhadap pengerusi SPR yang termasuk kod lokaliti dan nama lokaliti pengundi.

Kerajaan negeri menjelaskan maklumat yang dicari memberi kesan langsung kepada satu daripada alasan yang dinyatakan dalam semakan kehakiman yang didakwa bahawa SPR menggunakan daftar pemilih yang cacat dengan alamat yang hilang dalam eksesais penyempadanan.

Kecuali bagi maklumat tentang kod lokaliti dan nama-nama lokaliti bagi 136,272 pengundi Selangor yang diberikan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 9 Mac tahun ini, selebihnya maklumat dan usaha untuk pemeriksaan balas pengerusi SPR yang dimohon kerajaan negeri Selangor ditolak.

Pada 20 Julai tahun ini, Mahkamah Rayuan membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi selepas membenarkan rayuan SPR.

Latheefa Koya, seorang daripada peguam bela yang mewakili kerajan negeri berkata pengurusan kes akan diadakan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur esok berhubung semakan semula kehakiman kerajaan negeri.

Tiada ulasan: