Jumaat, 29 September 2017

Kerajaan Tidak Rancang Naikkan Cukai dalam Bajet 2018

Liya S.

bajet 2018


Kerajaan tidak merancang untuk menaikkan cukai dalam Bajet 2018 kerana langkah itu akan membebankan lagi rakyat yang ketika ini mengalami peningkatan kos sara hidup, kata Menteri Kewangan Kedua, Datuk  Seri Johari Abdul Ghani.

Beliau yakin Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berusaha mencari kaedah untuk mengurangkan kesan kenaikan kos sara hidup dalam belanjawan tahun depan.

 “Kita tidak mempunyai rancangan untuk menaikkan lagi cukai ke atas rakyat, saya tahu rakyat berdepan banyak bebanan,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan aplikasi mudah alih insurans motor, ‘GetCover’, di sini hari ini.

Bagaimanapun, beliau berkata, pendapatan kerajaan juga perlu diambil kira.

Dalam perkembangan lain, Johari yakin asas-asas negara kekal kukuh, berdasarkan peningkatan eksport, nilai dagangan, pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar dan harga minyak mentah dunia yang stabil.

“Setiap kali harga minyak mentah naik AS$1 (AS$1=RM4.22) setong, perolehan kerajaa akan meningkat kira-kira RM300 juta,” katanya.

Harga minyak mentah purata ketika ini berada pada AS$57 setong berbanding AS$54 setong pada 2016.

Bagimanapun, beliau berkata, kerajaan juga perlu mengambil kira faktor luaran seperti ketegangan geopolitik semasa antara Korea Utara dan Amerika Syarikat.

“Situasi itu menimbulkan ketidaktentuan dalam ekonomi dunia, terutama ekonomi serantau, serta kedudukan kita (Malaysia) yang terletak berhampiran negara terbabit (Korea Utara),” katanya.

Terdahulu, dalam ucapan pelancarannya, Johari berkata kerajaan menggalakkan pembangunan industri teknologi kewangan (fintech) melalui peruntukan geran di bawah pelbagai agensi.

“Ini termasuk insentif Cukai Budiman, Dana Pemula Perniagaan dan Cradle Seed Ventures,” katanya.

Beliau berkata, fintech merupakan industri penting dalam memacu agenda inklusif utama negara ke peringkat seterusnya, memandangkan Malaysia meletakkannya sebagai keutamaan dasar.

Mengenai ‘GetCover’, Johari berkata, aplikasi itu dijangka mewujudkan lebih 16,000 peluang pekerjaan sambilan untuk bakal rakan kongsi sosial.

Ia membolehkan pelanggan membandingkan dan membeli insurans motor daripada rakan kongsi syarikat insurans selain dilengkapi sistem pembayaran selamat dan mudah. – BERNAMA


Tiada ulasan: