Sabtu, 30 September 2017

Kit Siang cabar KP SPRM hadir perhimpunan Pakatan, jelas isu 1MDB

 
Kit Siang berkata Dzulkifli wajar hadir pada program itu untuk menjelaskan kepada rakyat Malaysia apa yang SPRM telah lakukan di bawah pimpinannya bagi menangani skandal 1MDB.


limkitsiang-dzulkifli2

PETALING JAYA: Lim Kit Siang mencabar Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Tan Sri Dzulkifli Ahmad menjelaskan isu berkaitan 1MDB pada perhimpunan “Sayangi Malaysia, Hapuskan Kleptokrasi” Pakatan Harapan di sini, bulan depan.

Kit Siang berkata Dzulkifli wajar hadir pada program itu untuk menjelaskan kepada rakyat Malaysia apa yang SPRM telah lakukan di bawah pimpinannya bagi menangani skandal 1MDB.

“Kalau Dzulkifli tidak berani untuk datang ke perhimpunan PH untuk menjelaskan apa yang dilakukan SPRM untuk memerangi rasuah dan penyalahgunaan kuasa dalam skandal 1MDB, apakah gunanya SPRM mengadakan jelajah ke seluruh negara untuk memerangi rasuah?” kata pemimpin veteran DAP mengulas komen Dzulkifli yang berlarutan sejak beberapa hari yang lalu.

“Ketua SPRM berkata dua hari yang lalu bahawa orang ramai mengikuti saya untuk menilai komitmen dan kesungguhan saya terhadap memerangi rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

“Biarkan saya mengingatkannya bahawa saya telah diperhatikan oleh rakyat lebih setengah abad dan para pemimpin DAP bersedia untuk dihakimi oleh rakyat,” kata beliau.

Dalam kenyataannya semalam, Dzulkifli menyifatkan tindakan Kit Siang menggelarnya ‘monyet’ dalam isu 1MDB melampau dan tidak beradab.

Dzulkifli berkata, beliau menerima kritikan pemimpin DAP itu secara terbuka tetapi ia perlu disampaikan secara beradab dan bertamadun.

“Rakyat boleh menilai adakah adab dan bicara pemimpin DAP itu budaya Malaysia. Kita masyarakat Malaysia orang beradab tetapi perkataan yang digunakannya itu melampau dan tidak bertamadun,” katanya.

Dalam kenyataannya hari ini, Kit Siang berkata, SPRM dan kepimpinan Dzulkifli diperhatikan berhubung tindakan yang diambil untuk memerangi rasuah dan akan dihakimi oleh rakyat.

“Orang ramai akan menilai SPRM sama ada mereka berani menentang ‘jerung rasuah’ atau hanya menangkap ‘ikan bilis’ dan ‘ikan bersaiz sederhana’ dalam kempennya terhadap rasuah.”

Kit Siang yang merupakan Ahli Parlimen Gelang Patah meletakkan Dzulkifli di radarnya sejak ketua SPRM melancarkan kempen antirasuah di seluruh negara yang dipanggil “Katakan Tidak kepada Rasuah”.

“Malangnya, pegawai SPRM hanya berani mengatakan kepada rakyat supaya ‘Katakan Tidak Kepada Rasuah’ tetapi mereka tidak berani mengatakan demikian, terutamanya mengenai skandal 1MDB yang meletakkan Malaysia dalam kleptokrasi global,” kata beliau.

Tiada ulasan: