Sabtu, 30 September 2017

Pesta Arak Dibenarkan Bukti DAP Dominan Di Selangor

 



Keputusan Majlis Perbandaran Klang (MPK) yang meluluskan penganjuran pesta arak yang ditukar nama daripada “Oktoberfest” kepada pesta makanan dan minuman Jerman membuktikan pengaruh DAP amat dominan di negeri itu.

Apabila Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menyerahkan keputusan membenarkan pesta arak di tangan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) ia merupakan isyarat jelas bahawa Timbalan Presiden PKR itu merestui penganjuran pesta berkenaan.

Ini kerana bilangan Ahli Majlis daripada DAP sangat dominan dalam PBT, apatah lagi dipengerusikan oleh Exco Ean Yong Hian Wah.

“Undian kelulusan pesta Arak di MPK (Majlis Perbandaran Klang). Ahli Majlis PAS 5 orang= Bantah. Ahli Majlis PKR 6 orang = sokong. Ahli Majlis DAP 10 orang= Sokong

“Keputasanya pesta arak LULUS dengan undian 16 orang menyokong dan 5 orang membantah,” dedah Darul Ehsan Leaks

Majlis Perbandaran Klang Lulus Permohonan Pesta Arak



Pada 18 Sept lalu, sekumpulan Ahli Parlimen DAP dan PKR berkomplot mengecam Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) kerana membatalkan penganjuran ‘Better Beer Festival 2017’ di ibu kota.

Empat orang Ahli Parlimen DAP, YB Tan Kok Wai, YB Fong Kui Lun, YB Teresa Kok, dan YB Lim Lip Eng serta seorang Ahli Parlimen PKR YB Datuk Dr Tan Kee Keong mengecam DBKL sebagai berlagak jadi jaguh agama dan mendesak agar Menteri Wilayah Persekutuan supaya mengarahkan DBKL supaya menarik balik penolakkan permohonan ‘pesta arak’ tersebut.

Kegagalan desakan Ahli Parlimen DAP dan PKR itu untuk menterbalikkan keputusan DBKL telah mendorong Ahli Parlimen DAP Petaling Jaya Utara, Tonny Pua memindahkan penganjuran pesta arak ke Selangor.



Tony Pua yang juga Pengerusi DAP Selangor mempertahankan penganjuran pesta bertemakan arak Oktoberfest di Selangor kerana didakwa tidak menyalahi undang-undang.

Beliau mendakwa, program itu tidak wajar dilarang diadakan kerana ia dianjurkan oleh pihak swasta dan tidak melibatkan peserta beragama Islam.

Dakwa beliau, berdasarkan undang-undang, kaum bukan Islam Malaysia mempunyai hak untuk mengadakan program berasaskan arak seperti itu.

“Kebelakangan ini, pelbagai pihak menghangat-hangatkan isu “Oktoberfest” yang dianjurkan oleh syarikat Carlsberg yang dijalankan di seluruh Malaysia (bukan sahaja di Selangor).

“DAP Selangor ingin menetapkan bahawa program “Oktoberfest” tidak melibatkan peserta beragama Islam, ia tidak sepatutnya mengbangkitkan sebarang perasaan sensitif daripada rakyat beragama Islam,” dakwanya dalam satu kenyataan.

Justeru, DAP Selangor mengucapkan selamat menyambut acara Oktoberfest kepada semua peserta program itu dan menasihatkan supaya semua pihak mematuhi undang-undang yang menjaga keselamatan orang ramai.

Tiada ulasan: