Jumaat, 29 September 2017

Mat Sabu Gantikan Khalid Samad?

Liya S.

mat sabu


Presiden Amanah, Mohamad Sabu mungkin akan bertanding di kerusi Parlimen Shah Alam pada pilihan raya umum akan datang.

Walaupun belum dimuktamadkan oleh parti, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad berkata beliau bersedia untuk melepaskan kerusinya, jika beliau dipilih untuk penggal terakhir.

Khalid,pengarah komunikasi Amanah, berkata parti itu telah memilih dua kawasan yang mungkin dimenangi, Shah Alam atau Kota Raja.

“Penting bagi seorang presiden parti berada di Parlimen, jika keputusan memerlukan saya untuk serahkan kerusi, saya akan berbuat demikian,” katanya.

Walaupun Mat Sabu, yang berasal dari Kedah, kalah dalam kerusi Parlimen Pendang semasa pilihan raya umum lepas, Khalid berkata ini tidak akan menjadi isu jika beliau bertanding sebagai calon di Selangor.

“Dia tinggal bersama keluarganya di Shah Alam dan semua anaknya mengundi di sini, sama ada atau tidak orang akan menerima dia, terpulang kepada mereka untuk membuat keputusan,” katanya.

Untuk pilihan raya akan datang, Khalid berkata ada kemungkinan dia akan dipindahkan ke Johor.

“Saya tidak keberatan berpindah ke negeri lain kerana orang sudah tahu prestasi dan rekod saya di Shah Alam selama 10 tahun yang lalu,” katanya.

Khalid berkata Johor sesuai untuknya kerana dia mempunyai hubungan keluarga sana dan memandangkan saudaranya, Datuk Seri Shahrir Samad adalah ahli parlimen Johor Baru jangka panjang.

Beliau juga berkata beliau tidak bimbang untuk digelar sebagai “calon payung terjun” – seorang calon pilihan raya yang tidak hidup atau mempunyai sedikit kaitan dengan kawasan yang dia bertanding.

“Mereka boleh memanggil saya apa sahaja yang mereka mahu tetapi tidak ada yang boleh menafikan bahawa saya mempunyai akar di Johor, kerana kedua-dua ibu bapa saya berasal dari Muar.

“Saya fikir saya akan mempunyai kelebihan kerana rakyat sudah dapat menilai prestasi saya sebagai Ahli Parlimen selama dua penggal di Shah Alam,” kata Khalid sambil menambah bahawa dia tidak mempunyai masalah berpindah ke Johor jika dia menang pilihan raya.


Tiada ulasan: