Isma Web
Jangan kita dilihat seperti sambut Diwali, sedang perayaannya Aidilfitri

DUA
minggu saja lagi Aidilfitri akan menjelma. Resamnya, 1 Syawal disambut
dengan meriah. Ramai yang sudah berkira-kira untuk menggayakan apakah
fesyen untuk dipakai dan diperlihatkan kepada rakan taulan, nanti.
Pun
begitu, pastinya sudah ramai yang telah membeli baju raya masing-masing,
namun ada juga yang menunggu saat akhir untuk jualan murah dan acara
lelong oleh pusat beli-belah, butik atau peniaga kaki lima.
Pedang
belum lagi ‘shopping’ baju raya. Namun, Pedang sudah menetapkan apa yang
akan dipakai pada 1 Syawal. Sejak beberapa tahun lalu, Pedang
sebenarnya memang selesa menggayakan jubah, seharian pada Aidilfitri
pertama.
Hanya pada
2 Syawal sahaja Pedang akan memakai baju Melayu. Setakat ini Pedang
belum beli lagi jubah, manakala baju Melayu sedondong sekeluarga, pula
biasanya dibeli oleh anak-anak dan isteri Pedang.
Tapi,
untuk raya tahun ini, rasanya tiada baju Melayu untuk Pedang kerana
anak-anak dan isteri Pedang akan menyambut Aidilfitri di luar negara.
Namun,
satu persoalan yang timbul di fikiran Pedang ialah apakah pakaian yang
dipakai pada Aidilfitri – perayaan khas kepada umat Islam yang sebulan
diperintah menahan lapar dan dahaga di siang hari – hanya untuk
menunjukkan kehebatan, kebanggaan kerana mampu mengikut trend semasa?
Baju
Melayu, sama ada cekak musang atau teluk belanga, adalah pakaian
tradisional masyarakat Melayu. Biasanya baju dan seluar digayakan dengan
samping, untuk pelbagai majlis, sama ada solat, kenduri dan lain-lain.
Mengimbas
sejarah, pemakaian baju Melayu ini telah bermula sejak pemerintahan
sultan ketiga Empayar Kesultanan Melayu Melaka, Sultan Muhammad Shah di
Melaka (1424-1444). Dikatakan, baginda telah mengeluarkan titah yang
melarang orang Melayu memakai ‘cara atas angin’ (Arab, India dan Eropah)
serta ‘cara bawah angin’ (China dan Khmer).
Pada hari
Jumaat juga semua lelaki Melayu dikehendaki ke masjid dengan memakai
sepersalinan bersih dan cantik, lengkap bertanjak dengan wangian
kasturi. Pemakaian serban Arab bagi lelaki Melayu hanya dibenarkan di
dalam masjid sahaja.
Bagi baju
Melayu teluk belanga atau turut dikenali sebagai ‘baju kurung Johor’
mula diperkenalkan ketika pemerintahan Almarhum Sultan Abu Bakar,
tatkala baginda bersemanyam di Teluk Belanga, Singapura dan berpindah ke
Tanjung Puteri pada 1866 (kini dikenali Johor Bahru).
Itu serba
ringkas mengenai sejarah baju Melayu, baju tradisional masyarakat Melayu
di Malaysia. Namun, kini, baju Melayu itu sedang menghadapi waktu suram
berikutan munculnya pelbagai jenis baju lain yang menarik perhatian.
Jika, anda
perasan, sejak dua tiga tahun ini, malah untuk Aidilfitri dua minggu
lagi, sekarang ini cukup heboh dengan baju kurta, mengalahkan baju
Melayu jenama Aaron Aziz atau Nabil, sedangkan baju Melayu adalah
pakaian tradisional bangsa Melayu di Malaysia.
Pedang pun
pelik dengan sikap anak muda Melayu yang terikut-ikut atau amat bangga
dengan trend sekarang ala-ala Bollywood. Konon, kalau tak ikut trend
maka tidak mengikut perkembangan semasa. Bukan Pedang anti mereka yang
memakai kurta, tapi dahulukan pakaian tradisional Melayu itu.
Pedang
tidak menafikan dengan sentuhan berani pereka fesyen, mengubah ragam
corak ditambah dengan warna serta kain menarik, kurta yang berasal dari
India, kini bakal melenyapkan gaya baju tradisional Melayu – teluk
belanga dan cekak musang.
Mengikut
laman Wikipedia, kurta yang berasal dari India, Pakistan dan Bangladesh,
adalah pakaian bagi lelaki, manakala kurti pula bagi wanita, serta
dipakai bersama dhoti, paijama, shalwar, lungi atau jeans. Kurta juga
sama seperti ‘perahan’ yang dipakai di Afghanistan, ‘phiran’ di Kashmir
dan ‘daura’ di Nepal.
Baju kurta
juga pernah popular di Amerika Syarikat pada tahun 60-an dan 70-an,
sebagai satu elemen daripada fesyen golongan ‘hippie’.
Jenis baju
kurta ini pula berbeza antara satu sama lain mengikut namanya. Antara
nama baju kurta ini ialah, kali kurta; bhopali kurta (dipakai sejak 1901
oleh Sultan Jehan Begum); hyderabadi kurta; lucknowi kurta; dogri
kurta; overlapping kurta, straight-cut kurta; multani kurta; punjabi
phulkari kurta; Delhi kurta dan banyak lagi nama-namanya.
Walaupun,
sesetengah pihak berpendapat kemungkinan baju kurta hanyalah trend atau
satu opsyen, atau hanya sekadar pakaian, tetapi harus diingat, lama
kelamaan baju Melayu teluk belanga dan cekak musang bakal lenyap jika
sesuatu tidak dilakukan.
Pereka
fesyen di negara ini sepatutnya mengetengahkan rekaan baju Melayu yang
lebih hebat daripada kurta, bukan sekadar menjadikan selebriti terkenal
sebagai ikon untuk melariskan jualan.
Identiti
Melayu bukan saja bahasanya, agamanya, tetapi juga pakaian. Jangan pula
kita kelihatan seperti menyambut Diwali, sedang perayaannya adalah
Aidilfitri.
Kata
Pedang: Daripada pakai kurta lebih baik pakai jubah – pahala pun dapat
jika niat memakainya untuk mengikut sunnah Rasulullah Sallallahu Alaihi
Wasallam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan