Khamis, 22 Mac 2018

Tanah Ijok: SPRM diminta berlaku adil terhadap tiga individu dari syarikat perunding



Tanah Ijok: SPRM diminta berlaku adil terhadap tiga individu dari syarikat perunding

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) didesak bertindak adil terhadap tiga daripada tujuh individu yang didakwa ada hubungkait dengan penyalahgunaan kuasa berkaitan penjualan tanah seluas 880 hektar (2200 ekar) membabitkan lebih kurang 980 peneroka di Ijok.

Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Abdul Samad berkata, tiga daripada yang ditahan reman selama empat hari oleh SPRM itu adalah perunding kepada satu daripada syarikat perunding yang bertanggungjawab menyelesaikan kemelut tanah peneroka sejak 20 tahun lalu setelah tanah itu diambil alih oleh Kerajaan Barisan Nasional (BN) dan diserahkan kepada syarikat pemaju swasta.

“Tiga individu yang ditahan SPRM itu adalah dari sebuah syarikat perunding yang telah mencadangkan penyelesaian kepada kerajaan negeri Selangor.

“Kita desak SPRM bertindak telus dan bebaskan mereka. Mereka adalah pakar perunding yang mencadangkan formula penyelesaian yang menguntungkan kedua pihak (BN dan PH).
.
“Jangan nanti dalam kes ini ia merupakan salah guna kuasa yang melampau dan tidak ada asas dan alasan munasabah kerana kerajaan BN menggunakan SPRM,” ujarnya dalam sidang media diadakan di bangunan Parlimen hari ini.

Pada Rabu Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Dzulkifli Ahmad mengesahkan penahanan semua individu itu yang dipercayai terbabit dalam rasuah dan menyalahguna kuasa berkaitan penjualan tanah seluas kira-kira 880 hektar di Ijok.

Tangkapan itu dibuat di beberapa syarikat pemaju sekitar Selangor dan Putrajaya antara jam 12.45 tengah hari hingga 4 petang, selain tindakan pembekuan sembilan akaun peribadi dan syarikat bernilai RM30 juta milik semua suspek.

Tiga daripada tujuh individu yang ditahan SPRM itu didakwa ada hubungkait dengan syarikat-syarikat yang pada asalnya pemilik ke atas tanah di Alam Perdana (1000 ekar) manakala Alam Mutiara dan Alam Utama (2200 ekar).

“Tan Sri Khaled Ibrahim (bekas menteri  besar Selangor)  cuba selesaikan isu ini kerana dicabar di mahkamah peneroka masih tidak dapat tanah,rumah dan pampasan dijanjikan pemaju.

“Akhirnya melalui sebuah syarikat perunding telah berjaya untuk mengemukakan satu penyelesaian dua pihak yang akhirnya diluluskan oleh kerajan negeri selangor.

“Oleh itu 980 peneroka dapat pampasan dan rumah tetapi Umno BN nak jadikan ia sebagai kes kononnya ada penyelewengan berlaku.

“SPRM diarahkan kerajaan Umno-BN untuk bekerjasama dalam isu ini untuk diberikan gambaran sudah berlaku penyelewengan dan salah guna kuasa oleh kerajaan negeri selama ini.

“Apa yang dijanjikan pada peneroka telah diserahkan kepada mereka dan kerajaan negeri dapat keuntungan sampingan 100 ekar diberi balik daripada pemaju ini, secara percuma kerajaan tidak keluar satu sen capai penyelesaian ini.

“Sepatutnya satu kejayaan yang dibangga bersama kerana peneroka dapat apa yang dijanjikan. Tetapi Umno-BN nak tunjukan kerajaan negeri gagal kononnya ada penyelewengan ke atas tanah yang diberi pemaju itu kerajaan  negeri dapat balik- mustahil kerajaan negeri boleh dapat balik tanah itu tanpa perlu bayar pampasan,” ujarnya.

Menurut Ahli Parlimen Subang Sivarasa Rasiah berkata, Umno-BN adalah punca kepada kemelut tanah peneroka ini berlarutan sejak 1998.

SPRM seharusnya tidak menahan dan menangkap tiga daripada tujuh individu terbabit selepas merampas tanah peneroka dan menyerahkannya kepada kroni tetapi gagal melunaskan janji kepada peneroka untuk memberikan sebuah rumah dan pampasan setiap keluarga.

“Jika SPRM terlalu berminat untuk menyiasat kes ini sepatutnya apa yang perlu disiasat salah guna kuasa yang berlaku pada tahun 1998. Siapa ketika itu yang membuat keputusan untuk mengambil semula tanah kepada peneroka, kemudian bagi tanah ini kepada syarikat kroni.

“Kita lihat nama- nama Adun Umno-BNini ada dalam senarai syarikat-syarikat ini. Apakah yang sebenarnya berlaku? Itu yang sepatutnya SPRM siasat,” tegasnya

Tiada ulasan: