Sabtu, 3 Mac 2018

Logo tunggal cetus polemik baru dalam PH - Penganalisis

Oleh Ainor Rahim
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Perbincangan Pakatan Harapan (PH) untuk memutuskan satu logo tunggal yang akan digunakan pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) bakal mencetuskan satu lagi pertelagahan baru dalam gagasan itu.
 
Penganalisis politik, Dr Kamarul Zaman Yusoff turut menyifatkan, ia bakal menjadi salah satu keputusan sulit untuk diputuskan, selepas rundingan agihan kerusi DUN yang berpanjangan beberapa kali ditangguhkan.
 
"Jadi apa yang akan kita lihat adalah pertelagahan yang berterusan. Masing-masing akan cuba tunjuk kuat bagi memastikan logo masing-masing akan ditonjolkan sebagai logo bersama PH," katanya ketika dihubungi Antarapos hari ini.
 
Ujarnya, kemungkinan besar logo parti komponen gagasan pembangkang yang akan digunakan sebagai 'tiket' bertanding adalah sama ada parti PPBM atau PKR. 
 
"PPBM adalah sebab pertamanya calon perdana menteri PH itu sendiri adalah Tun Dr Mahathir Mohamad. Sebabnya PPBM merasakan penggunaan logo mereka akan lebih meyakinkan pengundi Melayu untuk menyokong PH berbanding dengan logo parti lain," katanya lagi.
 
Namun katanya, parti bunga itu sedang dibelit masalah dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) berhubung status mesyuarat tahunan (AGM), selain memutuskan tidak bertanding di Sabah dan Sarawak.
 
Justeru katanya, penggunaan logo PPBM bakal menimbulkan tentangan khusus dari kedua negeri itu.
 
"Kelebihan PKR, adalah bahawa logo itu juga digunakan di Sabah Sarawak. Selain itu pemimpin PKR juga boleh menghujah bahawa mereka akan letakkan calon yang paling banyak di seluruh Malaysia bagi kawasan Parlimen. Mereka berasakan bahawa sudah tentu logo paling sesuai digunakan," jelas beliau.
 
Apatah lagi menurutnya, PKR pula sudah wujud lebih lama dan lebih 'tua' berbanding PPBM dan Amanah.
 
Sementara itu, Kamarul Zaman turut berkata, penggunaan logo DAP pula berkemungkinan besar ditolak ekoran masih 'dihinggapi' sentimen bahawa ia didominasi oleh kaum Cina.
 
Dalam pada itu, mengulas berkenaan peluang parti serpihan PAS, Amanah jika dilihat berdasarkan rekod prestasi mereka masih tidak cukup kuat untuk menarik sokongan pengundi secara keseluruhannya pada PRU14 nanti.
 
"Selain logo baru yang tidak begitu dikenali, dia (Amanah) juga tidak mampu untuk menarik sokongan pengundi Melayu dalam Pilihan Raya Kecil PRK Kuala Kangsar dan Pilihan Raya Negeri Sarawak 2016," jelasnya. 
 
Baru-baru ini, PH memutuskan empat parti sekutu dalam gabungan itu akan bertanding menggunakan satu logo atau simbol pada PRU14 yang boleh diadakan pada bila-bila masa. 
 
Keputusan itu akan menyaksikan calon PKR, DAP, PPBM dan Amanah menggunakan logo atau simbol salah satu daripada empat parti itu.
 
Pengerusinya, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, keputusan itu dicapai berikutan RoS sehingga kini tidak memberi jawapan terhadap permintaan untuk PH didaftar sebagai gabungan parti pembangkang yang sah

Tiada ulasan: