DETIK DAILY
Oleh: Abdul Muein Abadi
1. Bergegar dunia politik Malaysia
apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Paul Low
mengisytiharkan di Parlimen bahawa seramai 92 pemimpin parti politik
telah disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) antara
2013-2017.
Fakta menunjukkan bahawa 71 orang daripadanya adalah dari
Barisan Nasional (BN) manakala selebihnya 21 orang dari parti komponen
Pakatan Harapan (PH).
Fakta ini cukup mengejutkan kerana Parti Islam
Se-Malaysia (PAS) tidak disiasat sama sekali, sedangkan begitu banyak
tuduhan dan dakwaan rasuah telah dilemparkan kepada PAS dan kerajaan
negeri Kelantan.
2. Bagaimana sebenarnya prosedur siasatan
SPRM?
Jika benar PAS bermasalah dan meragukan, mengapa SPRM tidak
merekodkan sebanyak mungkin kes ke atas PAS Kelantan agar mudah BN
merampas Kelantan pada pilihan raya umum ke-14 nanti?
Jika benar SPRM
ialah ‘alat BN’, mengapa tidak direkodkan jumlah siasatan kes ke atas BN
sebagai ‘0’ sama seperti PAS? Mengapa tidak dinyatakan bahawa PH
disiasat lebih daripada 100 orang agar musnah reputasi pakatan lawan?
3. Kesemua persoalan ini menjurus ke arah beberapa implikasi:
Pertama,
SPRM masih memiliki autonomi tersendiri dan tidak terikat sepenuhnya
kepada parti pemerintah dalam melakukan siasatan.
Kedua, SPRM berani
mengemukakan fakta dan data secara jujur meskipun jelas laporannya tidak
membantu reputasi BN menjelang PRU-14 nanti dengan 71 siasatan.
Ketiga, meskipun kerajaan negeri Selangor dan Pulau Pinang mempunyai
mekanisme semak dan imbang sendiri seperti SELCAT dan CAT, namun ia
tidak sepenuhnya mampu mencegah persepsi rasuah hinggakan masih terdapat
kes dilaporkan kepada SPRM.
Keempat, meskipun mekansime pengisytiharan
harta dipelopori oleh PH, terutama sekali kerajaan negeri DAP Pulau
Pinang, namun persepsi dan siasatan kes rasuah masih wujud.
Kelima,
pemimpin PAS diiktiraf secara tidak langsung oleh SPRM dan Menteri di
Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Paul Low sebagai bebas rasuah.
4. Harus diingat, Parti Sosialis Malaysia (PSM) juga tidak disiasat
namun berbeza dengan PSM, PAS ialah sebuah parti politik yang telah
menguasai kerajaan negeri Kelantan sejak tahun 1990.
Malah, berbanding
Parti DAP dan PKR yang baru menguasai Pulau Pinang dan Selangor pada
tahun 2008, PAS lebih lama berkuasa di Kelantan iaitu selama hampir 28
tahun. Maka PAS jauh lebih berisiko untuk terdedah kepada rasuah,
penyelewengan, mahupun penyalahgunaan kuasa.
Demikian juga dalam kes
BN, disebabkan parti pemerintah ini menguasai sebahagian besar kerajaan
negeri dan pusat, maka skala siasatan ke atas mereka juga tentulah besar
di mana berbeza dengan PAS yang tidak memiliki tapak yang kukuh seperti
BN di Sabah dan Sarawak misalnya. Maka penelitian yang lebih lanjut
perlu dilakukan ke atas prosedur SPRM.
5. Orang awam boleh
mengakses laman sesawang rasmi SPRM terutama sekali di seksyen
‘Penguatkuasaan’ yang tertera maklumat asas berikut: “Strategi
penguatkuasaan merupakan salah satu daripada strategi serampang tiga
mata SPRM berdasarkan kepada Seksyen 7 Akta Suruhanjaya Pencegahan
Rasuah Malaysia 2009 dan memainkan pelbagai peranan penting antaranya
menjalankan siasatan, mengumpul maklumat, memberi khidmat bantuan
forensik, memproses dan menguruskan maklumat serta mengendalikan kes-kes
perbicaraan yang diletakkan di bawah portfolio Timbalan Ketua
Pesuruhjaya (Operasi)”.
6. Apakah komponen-komponen SPRM yang
terlibat dalam siasatan ini? Hal ini boleh diakses dalam Sektor Operasi
yang menghuraikan 4 bahagian teras utama SPRM:
• Jabatan Siasatan
• Jabatan Perisikan
• Bahagian Perundangan Dan Pendakwaan
• Bahagian Pengurusan Rekod Dan Teknologi Maklumat
7. Jabatan Siasatan memainkan “peranan yang terpenting dalam misi
membanteras jenayah rasuah dengan mengendalikan tugas penyiasatan.
Sebagaimana yang digambarkan oleh namanya, peranan Bahagian ini
tertakluk kepada seksyen 7 subseksyen (a) dan (b) Akta Suruhanjaya
Pencegahan Rasuah Malaysia (ASPRM) 2009”.
8. Jabatan Perisikan
berperanan sebagai pusat pengumpulan maklumat di mana “Pengumpulan
maklumat di Bahagian Perisikan mencakupi pelbagai sumber dan menerusi
pelbagai kaedah dan teknik terkini”.
Bahagian Perundangan dan Pendakwaan
pula “bertanggungjawab mengendalikan perbicaraan serta rayuan kes-kes
rasuah dan penyalahgunaan kuasa di Mahkamah. Pendakwaan dilaksanakan
secara adil dan memenuhi tahap pembuktian mengikut keperluan
undang-undang.
Bahagian ini juga meneliti Kertas Siasatan yang
dikemukakan oleh Bahagian Siasatan untuk keputusan dan tindakan lanjut
serta memberi nasihat perundangan yang sewajarnya”.
9. Bahagian
Pengurusan Rekod & Teknologi Maklumat “bertanggungjawab untuk
menerima dan memproses maklumat, mengendalikan dan mengurus
dokumen-dokumen operasi/terperingkat, memproses permohonan tapisan
keutuhan dan pelupusan dokumen, menyediakan perangkaan dan statistik
berkaitan SPRM serta bertanggungjawab memberi khidmat bantuan teknikal
dan khidmat nasihat kepada pengguna yang berkaitan dengan permasalahan
sistem computer”.
10. Proses Siasatan SPRM pula bermula apabila
pihak pengadu menyalurkan aduan dan maklumat melalui Sistem Pengurusan
Aduan (Complaints Management System CMS) yang merupakan platform bagi
orang ramai menyalurkan maklumat berhubung kes rasuah dan penyalahgunaan
kuasa. Hanya pemberi maklumat yang dikenalpasti dan boleh dihubungi
sahaja yang akan dimaklumkan status maklumat yang mereka kemukakan
melalui sistem ini.
11. Proses seterusnya adalah di Sistem
Tapisan Keutuhan (eSTK) yang berfungsi untuk menguruskan pelbagai
permohonan tapisan keutuhan secara dalam talian (online) bagi
membolehkan permohonan tapisan diurus dengan lebih cekap, cepat dan
sistematik. Ianya diwujudkan untuk memudahkan dan mempercepatkan proses
permohonan tapisan keutuhan kepada SPRM secara elektronik tanpa
melibatkan penghantaran permohonan secara fizikal. Tapisan Keutuhan yang
dilaksanakan ini adalah berdasarkan kepada Pekeliling Am Sulit 1/1985
melibatkan 5 jenis tapisan yang merangkumi Kenaikan Pangkat, Bersara
Pilihan, Tapisan Am, Pengurniaan Pingat Persekutuan dan Pingat Negeri.
12. ‘Panduan Memberi Maklumat yang Bekualiti’ turut disertakan dalam
laman sesawang rasmi SPRM agar setiap aduan yang dikemukakan boleh
dipastikan benar-benar berasas. Enam aspek wajib yang perlu dikemukakan
ialah: Bila kejadian berlaku (When), Di mana kesalahan dilakukan
(Where), Siapa yang terlibat dan yang boleh membantu (Who), Apa
kesalahan yang dilakukan (What), Kenapa kesalahan dilakukan (Why), dan
akhirnya Bagaimana transaksi rasuah tersebut dilakukan (How).
13.
SPRM menjelaskan bahawa mereka menerima maklumat dari pemberi maklumat
yang tidak dikenali, tetapi mestilah disertakan alamat atau maklumat
perhubungan. SPRM tidak dapat bertindak ke atas banyak maklumat yang
tiada maklumat perhubungan. Pemberi maklumat akan dilindungi mengikut
Akta SPRM 2009 dan Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010.
Maklumat
akan melalui proses saringan bagi mengenalpasti sama ada Maklumat yang
dikemukakan adalah berunsur rasuah atau tidak, Maklumat tersebut boleh
diambil tindakan atau tidak, dan seterusnya adakah Orang yang ditohmah
boleh dikesan / dikenalpasti atau tidak.
14. Kemudiannya, selepas
proses saringan, maklumat yang memenuhi kriteria yang ditetapkan dan di
bawah bidang kuasa SPRM akan dibentangkan di dalam Jawatankuasa Menilai
Maklumat (JMM) bagi menentukan tindakan lanjut. JMM yang diadakan
setiap hari dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Pesuruhjaya Operasi SPRM
dan dianggotai oleh Pengarah-pengarah Bahagian tertentu. Sekiranya
disahkan bahawa terdapat unsur rasuah, maka Bahagian
Perundangan/Pendakwaan/Jabatan Peguam Negara akan mengambil tindakan.
15, Ringkasnya, proses aduan kepada SPRM bukanlah proses yang boleh
dimanipulasi dan setiap kes serta siasatan yang dijalankan pastilah
merupakan hasil daripada maklumat yang mempunyai asas yang kukuh.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan