THE MALAYSIAN TIMES
KUALA LUMPUR: Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menjadi yang pertama membentangkan ‘kad laporan’ pencapaian kementerian bagi tahun 2019.
Dalam satu taklimat dan sidang media khas hari ini, Menteri berkenaan Dr Maszlee Malik membentangkan pencapaian kementerian bertema “Pendidikan Untuk Semua”, yang menyaksikan KPM menutup jendela 2019 dengan lima fokus perubahan besar yang terkandung di dalamnya 53 inisiatif pembaharuan dalam sistem pendidikan negara.
“Tahun 2019 merupakan tahun permulaan kepada semua perubahan dan kita sasarkan tahun ini sebagai tahun penetapan asas yang kukuh untuk memastikan negara boleh bergerak ke arah sistem pendidikan yang inklusif dan berkualiti tinggi,” katanya.
Selaku penerima peruntukan terbesar belanjawan bagi 2019, lima fokus tersebut adalah ‘Mengembalikan Cinta ke Dalam Pendidikan; Kualiti Pengajaran dan Pembelajaran; Autonomi dan Akauntabiliti; Malaysia Membaca; dan Manifesto.
Dalam kad laporan pencapaian setebal 40 muka surat itu, Maszlee memperincikan butiran pencapaian yang menyentuh segenap aspek pihak berkepentingan dalam sektor pendidikan negara merangkumi pelajar, guru, infrastruktur, reformasi sistem, reformasi digital, Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET), pengajian tinggi dan siswazah, serta menjadikan Malaysia sebagai Negara Membaca 2030.
Turut dbentangkan adalah pencapaian KPM dalam menunaikan janji yang terkandung dalam manifesto kerajaan Pakatan Harapan (PH) berhubung isu pinjaman pendidikan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersama (UEC).
“Masih banyak yang perlu kita lakukan (pembaharuan), dan ini hanyalah permulaan. Apa yang kita lakukan hari ini adalah untuk anak-anak kita di sekolah dan universiti,” katanya pada sesi taklimat yang dihadiri ramai petugas media.
Menyentuh Fokus Pertama iaitu Mengembalikan Cinta ke Dalam Bidang Pendidikan, empat kelompok teras yang diberi perhatian adalah Murid Berkeperluan Khas (MBK) yangmerujuk kepada golongan Orang Kurang Upaya (OKU), B40, Murid dan Guru.
Maszlee berkata 10,200 kelas MBK berjaya diwujudkan di seluruh negara dengan jumlahnya meningkat 526 buah kelas berbanding 9,674 kelas pada 2018. Jumlah MBK secara keseluruhan tahun ini adalah 88,419 orang.
Bagi memastikan kesamarataan peluang pendidikan, kuota 60 peratus diberikan bagi anak-anak B40 belajar di Sekolah Berasrama Penuh. Sebanyak 52.8 peratus kuota ini berjaya diisi.
Laluan khas bagi anak-anak B40 ke Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan Institut Latihan Khas (ILKA) membolehkan 51,191 pelajar melanjutkan pengajian, selain 62 peratus enrolmen Program Matrikulasi dan peruntukan biasiswa khas RM68.1 juta membantu 31,614 anak-anak B40.
Selain daripada memansuhkan peperiksaan bagi semua murid Tahap 1 (merangkumi Darjah 1, 2 dan 3), KPM berjaya memanggil 4,369 murid cicir kembali ke sekolah melalui Program Sifar Murid Cicir manakala 2,636 anak-anak tanpa dokumen berjaya belajar di sekolah-sekolah menerusi ‘dasar sifar penolakan’ KPM.
Tahun 2019 juga menyaksikan KPM berjaya menangani isu berkaitan guru apabila sekurang-kurangnya, 50 peratus beban guru dikurangkan melalui penghapusan sistem Buku Kehadiran Manual dan Linus manakala berkaitan isu guru duka lara, seramai 15,565 guru berjaya bertukar berdasarkan kepada sistem merit yang adil dan saksama.
Bagi Fokus Kedua iaitu Kualiti Pengajaran dan Pembelajaran, KPM berjaya menyempurnakan lima teras perubahan yang disasarkan iaitu Reformasi Sistem, Reformasi Digital, Peningkatan Pencapaian, Sekolah Daif dan TVET.
Menerusi Reformasi Sistem, Maszlee menjelaskan terdapat enam reformasi dilakukan iaitu menubuhkan Jawatankuasa Kajian Dasar untuk mengesyorkan pembaharuan dalam sistem pendidikan sedia ada dan menyediakan laporan akhir Program Pemantapan Sistem Tadbir Urus dan Pengharmonian Akta Pendidikan Tinggi.
Laporan tersebut akan memastikan segala undang-undang yang menyekat kebebasan pelajar dan para akademia dimansuhkan dan digantikan dengan undang-undang yang lebih adil. KPM juga menubuhkan Jawatankuasa Khas untuk meneliti isu OKU dan Garis Panduan Pendidikan Inklusif di IPTA.
Katanya satu jawatankuasa khas ditubuhkan bertujuan meneliti semula pendidikan Orang Asli manakala bagi Jawatankuasa Kabinet Pemerkasaan TVET yang melibatkan lima kementerian diwujudkan bagi memastikan penyelarasan dan reformasi TVET dilaksanakan secara menyeluruh.—Bernama
No comments:
Post a Comment