Oleh Ainor Rahim
SHAH ALAM: PAS tidak boleh mengesahkan sama ada jatuh talak tiga atau
tidak ke atas bekas wakil rakyatnya di Kelantan yang melanggar lafaz
baiah apabila mereka bertindak melompat parti.
Justeru, Pengarah Pusat Penyelidikan PAS, Dr Zuhdi Marzuki berkata
ketiga-tiga bekas wakil rakyat parti itu harus merujuk kepada pihak
berkuasa agama bagi mendapat penjelasan berhubung status perkahwinan
mereka.
Tiga bekas wakil rakyat itu adalah Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Mohd
Hatta Ramli dan ADUN Salor, Husam Musa dan Datuk Kamaruddin Jaafar.
"Lepas dia (bekas wakil rakyat PAS) keluar itu terpulanglah. Mereka
melanggar baiah, mereka nanti jawablah perkara itu di akhirat kelak.
Adapun hukum dia jatuh atau tidak kita serah kepada pihak berkuasa
agama. Pihak berkuasa agama pun dah minta kepada individu tersebut
supaya mereka merujuk kepada pihak berkuasa di Kelantan.
"Saya tidak pasti, tetapi ada kenyataan daripada Mufti saya tidak silap
selepas peristiwa itu. Juga pihak berkuasa agama yang meminta kepada
Ahli Parlimen berkenaan supaya merujuk kepada pihak berkuasa agama.
Jatuh atau tidak perkara itu.
"Saya tidak pasti sejauh mana mereka tampil merujuk pihak berkuasa
agama untuk mengesahkan apa yang sedang berlaku," katanya dalam temubual
eksklusif Antarapos baru-baru ini.
Malah katanya, isu hukum baiah talak tiga itu juga pernah dibangkitkan pihak berkuasa agama.
"Isu itu sudah pun dipersoalkan bukan oleh kita tetapi Mufti Kelantan
sendiri dan saya tidak silap Ketua Hakim Syarie juga telah menyebut
perkara itu. Bila ada pimpinan-pimpinan PAS yang kalah dalam Muktamar
2015 kemudian mereka mengambil langkah untuk keluar parti. Jadi Mufti
dah sebutperkara itu, dah timbul isu itu," tambahnya.
Mengulas lanjut jelasnya, isi kandungan lafaz taklik yang dilafazkan
wakil rakyat PAS di Kelantan merupakan lafaz "soreh", bersifat jelas dan
hukumnya perlu diambil serius.
"Kita tidak boleh nak menjatuhkan hukuman begitu, sebab persoalan jatuh
atau tidak itu adalah dalam bidang pihak berkuasa agama. Mahkamah
syariah, kadi, mereka yang menentukan jatuh atau tidak. Tetapi kita
telah sebut bahawa lafaz itu adalah begini, dalam istilah fekah, lafaz
yang soreh. Lafaz yang jelas.
"Dalam teks baiah itu pun lafaz yang jelas, bukan lafaz yang inayah.
Dalam bentuk sindiran atau sebagainya. Jadi lafaz yang soreh itu lafaz
yang jelas, persoalan jatuh atau tidak jatuh itu terserah pada pihak
berkuasa agama," jelasnya.
Zuhdi kemudiannya menyingkap sejarah wujudnya lafaz baiah bertaklik yang digunapakai khusus untuk PAS di Kelantan.
Diperkenalkan pada tahun 2008, baiah itu dicadangkan oleh Mursyidul Am
PAS yang juga Pesuruhjaya PAS negeri ketika itu, Allahyarham Datuk Nik
Abdul Aziz Nik Mat berlandaskan rujukan kitab-kitab lslam lama.
Nik Aziz memperkenalkan baiah cerai talak tiga itu berikutan suasana
genting memandangkan majoriti tipis PAS dengan Barisan Nasional (BN) di
Kelantan pada tahun 2004, dengan perbezaan hanya dua undi.
"Apabila dalam PRU sebelumnya, tahun 2004 PAS mengalami suasana yang
sangat genting di Kelantan. Apabila kita berbeza majoriti perbezaan
kerusi dengan Barisan Nasional (BN) adalah dua kerusi. Salah satu kerusi
yang berbeza ini menang dengan dua undi.
"Saat itu cukup genting. Kalau parti-parti lain, biasanya bila beza dua
undi ini disebabkan BN parti memerintah biasanya akan berlaku lompat
parti. Akan berlaku lompat parti. Akan berlaku kerajaan diambil alih
melalui cara pintu belakang. Seperti di Perak dan seumpamanya,"
tambahnya.
Sebelum ini, Ketua Hakim Mahkamah Syariah Kelantan, Datuk Daud Muhammad
menganggap perkahwinan Datuk Dr Mohd Hatta dan isterinya terbubar
dengan cerai talak tiga setelah melanggar taklik yang pernah dilafazkan
kerana menyertai parti Amanah.
Ketua Hakim Syarie Kelantan Datuk Daud Mohammad pula berkata mana-mana
individu yang melafaz sumpah dan melanggar sumpah, dengan menyertai
parti lain, perlu membuat pengesahan di Mahkamah Syariah kerana lafaz
talak yang diikrar adalah sah.
Sementara Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menegaskan, baiah
tidak boleh terbatal dengan cara membayar kafarah kerana merupakan satu
perjanjian dan sumpah dengan Allah.
Kata Mufti negeri itu, apabila sudah melafazkan baiah, ia perlu dipatuhi dan ditanggung oleh orang yang melafazkannya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan