Khamis, 31 Januari 2019

PSM dakwa KDN keluar pekeliling larang sertai perhimpunan

 
 
   

Anggota Jawatankuasa Parti Sosialis Malaysia (PSM) S Arutchelvan mempersoalkan tindakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang didakwa memberi amaran kepada syarikat pengawal keselamatan agar melarang pekerja mereka menyertai perhimpunan menuntut jaminan kerja tetap untuk pekerja kontrak di sekolah kerajaan.

Arutchelvan berkata beliau terkejut apabila KDN mengeluarkan amaran tersebut sedangkan memorandum disediakan untuk Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

"Minggu lalu, kumpulan Jaringan Pekerja Kontrak Kerajaan mendapat persetujuan daripada KPM untuk mengadakan perhimpunan aman ini dan seterusnya menyerahkan memorandum bagi menyuarakan keluhan pekerja kontrak untuk perhatian mereka.

"Tetapi, KDN pula (didakwa) mengeluarkan pekeliling yang ditandatangani individu bernama Muhamad Ghazali Mamat (daripada jabatan keselamatan KDN) mengarahkan syarikat tidak membenarkan pengawal keselamatan mengikuti perhimpunan berkenaan," katanya kepada Malaysiakini.

Apa yang menjadi persoalan, kata Arutchelvan, ialah kenapa KDN mengeluarkan arahan berkenaan dan mempersoalkan sama ada ia satu tindakan sabotaj.
Arutchelvan
Terdahulu, KDN didakwa mengeluarkan pekeliling bertarikh 30 Januari dan ditujukan kepada Presiden Persatuan Industri Keselamatan Malaysia (PIKM) Mustapa Ali.

Melalui pekeliling itu KDN mengarahkan syarikat kawalan keselamatan untuk tidak membenarkan pengawal mereka mengikuti perhimpunan berkenaan.

Pekeliling itu juga menyatakan syarikat yang membekal pengawal keselamatan kepada kerajaan bertanggungjawab memastikan pekerja berkelakuan baik, bertatatertib, mematuhi peraturan dan tidak melakukan perbuatan buruk, salah laku atau menyalahi undang-undang semasa dalam kontrak perkhidmatan.

Arutchelvan mendakwa pekeliling itu telah menjejaskan kehadiran perhimpunan itu.

"Kami terima banyak panggilan telefon daripada pengawal yang berkata mereka tak dapat hadir kerana telah diberi amaran. Yang hadir pula risau jika mereka akan dibuang kerja," katanya.

Namun beliau berkata peserta perhimpunan berjaya menyerahkan memorandum kepada pegawai kementerian.

'Maszlee kena jawab'

Arutchelvan berkata ia bertentangan dengan pendirian kerajaan berhubung perhimpunan aman dan menggesa Menteri Pendidikan Maszlee Malik untuk menjawab perkara itu.

"Maszlee selalu kata bahawa sedia berjumpa dengan sesiapa sahaja. Jadi, kenapa perhimpunan ini dihalang?

"Apa yang cuba dibuat oleh Kerajaan PH?" soalnya.

Malaysiakini telah menghubungi Kementerian Pendidikan dan Kementerian Dalam Negeri untuk mengulas tentang larangan itu.

Arutchelvan berkata masalah yang dihadapi pekerja kontrak di sekolah kerajaaan memerlukan perhatian perhatian segera.

"Sebagai contoh, kalau dulu pengawal keselamatan berkerja dua syif dengan gaji purata antara RM1,800 hingga RM2,000 sebulan.

"Sekarang, ia menjadi tiga syif dan kebanyakan syarikat keselamatan memaksa pegawal keselamatan yang berkerja pada syif pagi bertugas pula pada syif malam dengan gajinya dikurangkan antara RM1,100 hingga RM1,200.

"Nasib yang sama dihadapi oleh pekerja-pekerja kontrak yang kerja sebagai tukang cuci di sekolah," katanya lagi.


Tiada ulasan: