Khamis, 31 Januari 2019

YADIM DIKUASAI PH

Wartawan Watan-Online

Sekali lagi Pakatan Harapan (PH) membuktikan mereka tidak boleh dipercayai apabila menggunakan lantikan politik untuk mengisi kekosongan dalam Ahli Lembaga Pemegang Amanah (ALPA) Yayasan Dakwah Islamiah (YADIM), kata Ketua Pemuda UMNO, Dr. Asyraf Wajdi Dusuki.

Asyraf berkata hampir semua lantikan baru dalam YADIM merupakan ahli dalam parti-parti komponen PH.

“Mana dia janji-janji kerajaan PH yang kononnya tiada lagi lantikan politik dalam agensi-agensi Kerajaan, Badan-badan Berkanun, GLC atau yayasan berkaitan kerajaan?

“Terkini, hampir semua lantikan baru Ahli Lembaga Pemegang Amanah (ALPA) Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM) terdiri daripada penjawat-penjawat jawatan parti dari kalangan Amanah, PPBM, PKR dan DAP,” katanya melalui kenyataan pada Rabu.

Mengulas lanjut, Asyraf berkata fenomena tersebut tidak berlaku pada zaman pemerintahan kerajaan Barisan Nasional di mana pelantikan dibuat berdasarkan kebolehan dan tidak mempunyai kepentingan politik.

Beliau turut menyindir Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mujahid yusof Rawa yang turut terlibat dalam pelaksanaan lantikan politik tersebut.

“Boleh lihat perbandingan dengan waktu zaman BN dulu, hanya seorang sahaja yang terlibat aktif dengan politik, itupun atas kapasiti Menteri Agama Sabah, yang lain merupakan tokoh akademik, mufti, agamawan dan bekas-bekas pegawai kanan kerajaan.

“Mungkin inilah acuan Malaysia Baharu Rahmatan Lil Alamin model kekanda Dr. Mujahid Yusof Rawa,” katanya.


Tiada ulasan: