Khamis, 31 Januari 2019

Subky: Islam Memimpin formula satukan PAS dan Umno

 
   

Islam memimpin - tema yang diangkat pada Muktamar PAS tahun lalu dilihat sebagai formula untuk satukan PAS dan Umno.

Veteran PAS, Subky Latif berpendapat, PAS melalui formula itu sudah memberi isyarat kepada semua pihak (termasuk Umno) untuk mencari menjalinkan perpaduan.

"Perkara ini bukanlah payah bagi PAS dan Umno untuk mengikuti formula ini.

"Ia bukan syarat kepada Umno, tetapi kita sampaikan dakwah dan formula untuk bersatu melalui Islam Memimpin.

“Pandai-pandailah tafsir," katanya kepada Malaysiakini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai hala tuju kerjasama antara PAS dan Umno dalam landskap politik semasa.

Ia susulan kerjasama yang dijalinkan kedua-dua parti itu dalam beberapa pilihan raya kecil (PRK) sebelum ini termasuk di parlimen Cameron Highlands, baru-baru ini.

Malah menurut Subky, sekiranya formula itu dapat diikuti Umno tidak mustahil kerjasama itu akan berterusan termasuk pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15).

"Perkara itu tidak mustahil. Pada masa ini strategi masing-masing ialah untuk menghadapi musuh lebih besar iaitu Pakatan Harapan (PH).

"Pada PAS satu masa dulu Umno adalah musuh, tetapi sekarang Umno tiada apa-apa lagi. PAS dan Umno kini menghadapi musuh yang sama," katanya.

Tambah bekas ahli jawatankuasa PAS pusat itu, formula Islam Memimpin itu bukanlah diwujudkan oleh PAS serta-merta sebaliknya anugerah Allah sejak zaman nabi Adam lagi.

"Untuk kesejahteraan dunia adalah Islam memimpin, bila kalangan manusia sudah jahiliah dan kafir, Allah hantar nabi Muhammad SWT untuk Islam memimpin," jelas Subky.


Tiada ulasan: