Sabtu, 6 Mac 2021

Air oh air: SADA wujudkan pelan jangka pendek dan panjang atasi masalah

Abd Hadi Che Awang
Air oh air: SADA wujudkan pelan jangka pendek dan panjang atasi masalah
Kerajaan negeri dengan kerjasama SADA juga telah merencanakan beberapa 
tindakan dalam mengurangkan bebanan masalah air yang dihadapi penduduk 
di kawasan berkenaan. -Gambar fail/Astro AWANI
 
ALOR SETAR: Kerajaan negeri Kedah telah melaksanakan sesi libat urus bagi mendengar sendiri permasalahan yang dihadapi penduduk khususnya di Kuala Kedah yang terjejas akibat masalah bekalan air.
 
Exco Bekalan Air dan Sumber Air Negeri Kedah, Datuk Suraya Yaacob berkata pihaknya sudah mengambil maklum mengenai isu berkenaan dan telah mengeluarkan beberapa kenyataan berhubung isu bekalan air di kawasan Kuala Kedah.
 
Tambah Suraya, pihaknya menerusi portfolio Bekalan Air dan Sumber Air serta pihak Syarikat Air Darul Aman (SADA) telah melaksanakan beberapa pelan jangka pendek dalam menyelesaikan masalah penduduk.
 
Ia susulan laporan Astro AWANI yang memaparkan kesukaran penduduk terutama di kawasan Kuala Kedah selepas mengalami masalah bekalan air sejak lebih lima tahun lalu.
 
 
Jelasnya, berdasarkan rekod dan maklumat yang diterima, masalah bekalan air di negeri itu hanya melibatkan satu peratus akaun pengguna berbanding 650,000 akaun Syarikat Air Darul Aman (SADA).
 
"Untuk rekod, daripada akaun kita, hanya 650,000 atau satu peratus saja yang terlibat dalam masalah air ini.
 
"Kita pun telah berbincang dengan masyarakat setempat, memberikan penyelesaian terbaik yang kita ada.
 
"Satu adalah lori air yang dihantar, kita tambah daripada lima jadi lapan lori untuk dihantar.
 
"Kemudian kekerapan adalah dua hari sekali.
 
"Yang kedua adalah mengenai hotline, kita akan perbaikilah sistem hotline," kata Suraya.
 
 
Mengulas mengenai dakwaan sikap 'pilih kasih' dalam penghantaran air, Suraya berkata masalah berkenaan berlaku selepas wujud salah faham dalam kalangan penduduk dan pihak SADA.
 
Ia berikutan dakwaan bahawa ada kalangan pemandu lori air SADA yang hanya menghantar air ke rumah-rumah tertentu sahaja sehinggakan ada penduduk yang tidak menerima bekalan air selama lapan hingga 11 hari.
 
"Itu dakwaan, Kita pun nak kena check balik, kita pun akan perbaiki.
 
"SADA dah jumpa dengan driver lori, satu nak kena mesti bersikap terbuka tidak bercakap balik, tidak membalas apa yang orang tempatan cakap, sebab ada tong-tong besar, tong statik,
 
"Ramai beranggapan mereka hantar kat tong besar, rumah lain tak hantar dah. Sebenarnya kena hantar ke rumah terlibat, untuk standby, kalau air rumah mereka habis, boleh guna dalam tong besar," kata Suraya.
 
Menteri Besar Kedah, Muhamad Sanusi Md Nor dalam pada itu berkata kerajaan negeri dengan kerjasama SADA juga telah merencanakan beberapa tindakan dalam mengurangkan bebanan masalah air yang dihadapi penduduk di kawasan berkenaan.
 
Antara pelan jangka panjang yang sedang dirangka ialah menaik taraf Loji Rawatan Air (LRA) Pelubang yang dijangka siap sepenuhnya pada tahun 2024.
 
Menurut beliau, SADA telah diarahkan menambah bilangan lori jumbo bagi proses penghantaran air ke lokasi terlibat yang mana keputusan berkenaan telah diputuskan menerusi Mesyuarat Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah yang terbaharu.
 
"Kita dah putuskan dalam mesyuarat exco yang lepas, kita minta SADA tambah bilangan lori untuk hantar air dalam lori jumbo pam dalam lori tangki.
 
"Kita akui Kuala Kedah yang berada di hujung sistem paip memang bertekanan rendah.
 
"Pembangunan pesat di pekan Kuala Kedah sejak 10 tahun terakhir ini tidak diikuti oleh pembangunan infra bekalan air yang hanya bergantung kepada infra berbelas tahun dahulu.
 
"Projek perumahan makin banyak, jadi pembangunan kawasan penempatan dengan struktur tidak seiring," kata Muhamad Sanusi.
 
Sementara itu, Menteri Alam Sekitar dan Air, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menyatakan bahawa pihak kementerian turut meluluskan dua Projek Takungan Air Pinggiran Sungai (TAPS) yang dapat menyimpan air ketika musim hujan bagi memastikan bekalan air negeri tidak mengalami sebarang masalah, terutamanya pada musim kemarau.
 
Tambah Tuan Ibrahim, pihaknya turut meluluskan pembinaan LRA Kodiang yang bernilai RM550 juta dan Loji Rawatan Air (LRA) Sidam Kiri bernilai RM450 juta di mana kedua-dua LRA itu dijangka dapat memulakan operasi menjelang 2027.
 
"Isu besar di Kedah, terutama sumber air bekalan air, dan kita luluskan dua projek takungan air pinggiran sungai supaya waktu air banyak pada musim hujan dapat kita takung dan kita dapat manfaatkan.
 
"Takungan itu di hilir, bukan konsep empangan, yang di hulu. Ini di hilir berdekatan dengan loji supaya air dapat kita rawat terus di loji," kata Tuan Ibrahim.
 
Tambahnya, usaha juga sedang dilakukan bagi menurunkan kadar air tidak terhasil (NRW) Kedah yang kini berada pada tahap 43 peratus kepada 25 peratus yang dipercayai berlaku akibat masalah struktur paip lama yang tidak diganti.

Tiada ulasan: