Abd Hadi Che Awang
Sekitar
20,000 penduduk di kawasan Kuala Kedah berhadapan situasi sukar
sejak
lebih lima tahun lalu apabila gangguan bekalan air memberi kesan
kepada
aktiviti seharian mereka. -Astro AWANI
KUALA KEDAH:
Sekitar 20,000 penduduk di kawasan Kuala Kedah berhadapan situasi sukar
sejak lebih lima tahun lalu apabila gangguan bekalan air memberi kesan
kepada aktiviti seharian mereka.
Antara
lokasi terbabit adalah di Taman Desarina, Taman Desarina Indah, Taman
Sri Putra, Taman Desa Wawasan, Taman Nusantara, Taman Nautika, Taman
Armada, Kg Tepi Laut, Kh Ulu, Kg Madrasah dan Kg Tengah.
Kebanyakan
mereka terpaksa berebut bekalan air dari lori yang dihantar Syarikat
Air Darul Aman (SADA) selain terpaksa membeli tangki dan pam air yang
berharga ribuan ringgit.
Bagi
Fatimah Rejab, 65, penduduk Taman Desarina, bekalan air hanya diterima
penduduk kawasan sekitar dalam tempoh sekitar 15 ke 30 minit sehari.
Pekerja
swasta Mohd Sulaiman Ramli, 42, pula berkata ada penduduk yang terpaksa
berhabis sekitar RM500 hingga RM2000 sebulan untuk mendapatkan bekalan
air mineral bagi tujuan minum dan memasak selain mencuci pakaian di
kedai dobi berhampiran.
Dia dalam pada
itu menyatakan kebimbangan penduduk akan bertindak di luar kawalan
sekiranya masalah ini berterusan dan tidak diselesaikan pihak berwajib
dengan segera.
Dalam pada itu, situasi
yang berlaku ketika ini juga telah menyebabkan ramai penduduk tidak lagi
sanggup tinggal di kawasan berkenaan sehingga ada yang merancang
menjual kediaman mereka walaupun pada harga rendah.
Sementara
itu, ADUN Kubang Rotan, Asmirul Anuar Aris berharap agar kerajaan
negeri dan pihak SADA mampu memikirkan kaedah yang terbaik termasuk
mewujudkan pelan jangka pendek dan sederhana selain rancangan
pengoperasian beberapa Loji Rawatan Air (LRA) di negeri itu yang
dijangka siap pada tahun 2024.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan