WALAUPUN usaha yang ingin diambil oleh pihak
kerajaan untuk mewajibkan pemakaian pelitup muka dalam negara kita
dapat membantu usaha yang telah dan sedang diambil oleh negara kita bagi
mengawal penularan virus Novel Koronavirus (Covid-19), namun ia dilihat
tidak memadai sekiranya tiada langkah lain diambil bagi mengawal
penularan virus Covid-19 ini dalam negara kita.
Antara langkah lain yang perlu diambil selain daripada mewajibkan pemakaian pelitup muka adalah dengan melakukan proses penjarakan sosial. YAB Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin melalui perutusan khas yang dibuatnya baru-baru ini mengumumkan bahawa pihak kerajaan sedang menimbang untuk mewajibkan pemakaian pelitup muka di tempat awam sebagai usaha mengurangkan penularan wabak Covid-19.
Langkah bagi menimbang mewajibkan pemakaian pelitup muka ini terpaksa
dilakukan kerana terdapat peningkatan kes jangkitan serta peningkatan
bilangan kluster jangkitan Covid-19 dalam negara kita pada ketika ini.
Perkembangan terbaru ini sudah pasti membawa kebimbangan kepada ramai
pihak serta pihak kerajaan.
Perlu diketahui juga jumlah jangkitan Covid-19 masih meningkat dengan banyaknya di serata dunia pada masa ini. Pada ketika ini juga, tiada vaksin atau penawar yang boleh digunakan bagi mengubati wabak Covid-19. Perang bagi melawan virus Covid-19 masih perlu diteruskan oleh semua pihak.
Selain daripada memakai pelitup muka, proses penjarakan sosial
ini adalah penting untuk dilakukan oleh semua pihak supaya diri mereka
tidak dijangkiti dengan virus Covid-19 serta menjangkitkan orang lain
dengan virus terbabit.
Ramai pakar perubatan di serata dunia yang menyarankan supaya orang ramai melakukan proses penjarakan sosial ini bagi memutuskan jangkitan penularan virus Covid-19. Oleh itu, selain daripada memberi pertimbangan untuk mewajibkan pemakaian pelitup muka, pihak kerajaan juga perlu memberi pertimbangan bagi mewujudkan sebuah akta khusus bagi memastikan pematuhan sepenuhnya saranan penjarakan sosial di kalangan orang ramai dalam negara kita bagi membendung penularan virus Covid-19.
Pihak kerajaan tidak boleh hanya mengharapkan orang ramai untuk
melakukan penjarakan sosial dengan sendiri tanpa adanya sokongan
daripada sebarang bentuk undang-undang yang jelas. Ini kerana
kemungkinan terdapat sesetengah pihak yang ingkar serta keliru terhadap
saranan terhadap penjarakan sosial yang telah dibuat.
Kewujudan peruntukan undang-undang khusus terhadap perkara ini boleh dikuatkuasakan buat sementara waktu sehingga vaksin atau penawar bagi mengubati Covid-19 ditemui kelak.
Memandangkan pihak kerajaan sudah mengambil keputusan untuk
melaksanakan Perintah Kawalan Pegerakan Pemulihan (PKPP) dengan
membenarkan hampir semua sektor perniagaan, pekerjaan dan pendidikan
untuk mula beroperasi, pihak kerajaan perlu juga mengambil langkah
drastik memastikan orang ramai mengambil langkah yang sewajarnya bagi
melindungi diri mereka daripada terkena dengan jangkitan virus Covid-19
dan menyebarkannya virus Covid-19 berkenaan kepada orang sekeliling.
Saranan yang diberikan oleh pihak kerajaan khususnya pihak Kementerian
Kesihatan Malaysia (KKM) untuk orang ramai dalam negara kita melakukan
penjarakan sosial adalah dialu-alukan, namun ia dibimbangi tidak membawa
kesan selagi ianya tidak disertai atau disandar dengan kuasa
undang-undang.
Walaupun terdapat beberapa peruntukkan undang-undang yang boleh digunapakai seperti Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 [Akta 342], Kanun Keseksaan [Akta 574], dan lain- lain lagi, namun ia dilihat tidak mencukupi untuk memastikan orang ramai dalam negara kita mematuhi saranan penjarakan sosial ini kerana ia tidak menyatakan dengan jelas perkara berkaitan dengan proses penjarakan sosial ini.
Oleh yang demikian, adalah ingin dicadangkan supaya pihak kerajaan
memberi pertimbangan dengan serius untuk memperkenalkan sebuah kerangka
undang-undang khusus bagi memastikan proses penjarakan sosial dalam
negara kita dapat dilakukan dengan lebih berkesan dan serius serta
tindakan hukuman dapat diberikan terhadap mana-mana individu yang gagal
mematuhi saranan penjarakan sosial berkenaan.
Melalui peruntukan khusus
undang-undang penjarakan sosial ini, pihak kerajaan dapat merangka
dengan lebih terperinci maksud penjarakan sosial itu sendiri serta
jumlah jarak penjarakan sosial yang benar-benar diperlukan di semua
kawasan dalam sektor tempat kerja dan perniagaan dalam negara kita
termasuklah restoran, pusat membeli belah, stesen minyak, bank, pejabat
pos, sekolah, universiti, dan lain- lain lagi.
Melalui peruntukkan akta khusus berkenaan juga, jumlah penjarakan sosial dapat
ditentukan dengan lebih jelas di dalam semua pengangkutan awam yang ada
dalam negara kita seperti bus, teksi, LRT, MRT, KTM Komuter, ERL
termasuklah tempat duduk penumpang di dalam pesawat kapal terbang.
Apa
yang lebih penting lagi, melalui peruntukan undang-undang khusus
penjarakan sosial berkenaan, hukuman tertentu dan yang sesuai boleh
dikenakan terhadap mana-mana pihak yang didapati gagal mematuhi saranan
penjarakan sosial ini.
Dengan ada undang-undang khusus penjarakan sosial ini ia akan membuka mata orang ramai terhadap saranan penjarakan sosial yang telah dibuat oleh pihak kerajaan dan yang lebih penting orang ramai akan mengambil serius terhadap saranan penjarakan sosial ini.
Oleh: Dr. Muzaffar Syah Mallow, Pensyarah Kanan, Fakulti Syariah & Undang – Undang (FSU), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
No comments:
Post a Comment