Ahad, 28 Januari 2018

Dr Mahathir gagal satukan rakyat di bawah Rukun Negara

Dr Mahathir gagal satukan rakyat di bawah Rukun Negara
Pengerusi Yayasan 1Malaysia Chandra Muzaffar mendakwa Dr Mahathir Mohamad mengabaikan Rukun Negara dalam usaha mengejar Islamisasi di Malaysia semasa beliau mentadbir negara. – Gambar fail The Malaysian Insight
 
DR Mahathir Mohamad gagal menyatupadukan rakyat Malaysia di bawah Rukun Negara, kata Pengerusi Yayasan 1Malaysia Chandra Muzaffar dalam satu forum di Shah Alam, hari ini.

Berucap di "Forum Kesederhanaan dan Pentadbiran Islam di Malaysia", Chandra berkata, bekas perdana menteri itu mengabaikan Rukun Negara dalam usaha mengejar Islamisasi di Malaysia.

"Tiada satupun ucapan yang dibuat oleh Dr Mahathir menekankan kepentingan Rukun Negara," kata Chandra yang merupakan empat daripada ahli panel di forum itu.

Forum itu adalah sebahagian daripada anjuran G25 "Perubahan ke arah Malaysia yang lebih progresif" di Pusat Konvensyen Ideal (IDCC) di Shah Alam hari ini.

Chandra menjelaskan Rukun Negara adalah di mana 69 individu daripada pelbagai latar belakang berbeza bersama-sama membuktikan yang perpaduan bukanlah sesuatu yang mustahil di Malaysia.

"Tetapi ramai di antara kita tidak tahu Rukun Negara terdiri daripada lima prinsip dan lima aspirasi.

"Dan aspirasi ini sangat penting kerana prinsip dikaitkan dengan aspirasi dan prinsip yang ada untuk membolehkan kita bergerak ke arah aspirasi ini," katanya.

Chandra berkata Dr Mahathir dipengaruhi oleh "pemahaman ideologi tertentu" mengenai Islam, dan memerintah negara ke arah pemahaman itu.

"Itulah sebabnya anda mempunyai universiti Islam, bank Islam, insurans Islam, mengapa beliau membawa golongan Islamis muda seperti Anwar Ibrahim untuk mengukuhkan kepimpinannya.

"Kerana saya fikir Anwar mempunyai konsep tertentu yang mengembalikan semula tarikan Dr Mahathir terhadap konsep kapitalistik Islam," kata Chandra.

Beliau juga berkata persaingan antara Ghazali Shafie dan Dr Mahathir juga punca mengapa Rukun Negara diketepikan kerana Ghazali adalah ketua jawatankuasa kecil yang merangka Rukun Negara.

Sebelum kematiannya pada 24 Januari 2010, Ghazali berkhidmat sebagai menteri hal ehwal dalam negeri dan penerangan dari 1973 hingga 1981 dan kemudian dilantik sebagai menteri luar negara sehingga 1984

Tiada ulasan: