Rabu, 20 April 2016

PKR: Calon wanita BN S'wak 5 orang saja?

MALAYSIAKINI




Pengarah pilihan raya wanita PKR, Haniza Talha hari ini mengkritik tindakan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem yang hanya meletakkan lima calon wanita daripada keseluruhan 82 calon BN yang bertanding pada pilihan raya negeri itu pada 7 Mei akan datang.

"Ini adalah kegagalan yang terlampau bagi pihak Adenan dalam mengutarakan keprihatinan pengundi wanita dengan lebih 50 peratus pengundi adalah dari kaum hawa," katanya dalam kenyataan.
Nampaknya, BN kali ini hanya membariskan enam peratus calon dari golongn wanita daripada jumlah keseluruhan calon BN.

Berbanding pilihan raya Sarawak pada tahun 2011, BN mengenengahkan empat calon wanita daripada 71 kerusi yang dipertandingkan, yang mana bermakna kenaikan kecil 0.4 peratus dalam segi penyertaan kaum wanita dalam pilihanraya itu.

"Sebaliknya, PKR akan membariskan enam calon wanita, termasuk di kerusi Batu Kitang dan Simanggang, daripada 40 kerusi yang ditandingi, yang bermakna 15 peratus calon wanita, daripada hanya empat peratus dalam pilihanraya yang lalu," katanya.

Haniza menuduh BN Sarawak meminggirkan agenda negara untuk memartabatkan kesaksamaan jantina dan memperbaiki penyertaan wanita dalam politik.

"Lima wanita untuk mewakili 571,462 wanita di Sarawak adalah tidak bersesuaian dan satu bentuk diskriminasi terhadap wanita.

"Peminggiran ini akan melebarkan jurang antara jantina di Malaysia," tambah beliau.


Tiada ulasan: