Selasa, 26 April 2016

Gagal pastikan satu lawan satu, Kit Siang mohon maaf

MALAYSIAKINI




P'RAYA S'WAK Pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang memohon maaf atas kegagalan Pakatan Harapan dalam memastikan pertandingan satu lawan satu menentang BN alam pilihan raya negeri Sarawak pada 7 Mei ini.

"Saya memohon maaf kepada rakyat Sarawak dan Malaysia kerana kegagalan Pakatan Harapan untuk memastikan pertandingan satu samasatu dengan Barisan Nasional pada pilihan raya negeri Sarawak ke-11," kata Lim dalam ucapannya dalam satu ceramah di Kuching malam tadi.

Ahli Parlimen Gelang Patah itu memberi jaminan bahawa pemimpin, ahli dan penyokong DAP akan bekerja 'lebih keras' lagi bagi menebus kegagalan itu.

Bagaimanapun, Lim memberitahu hadirin bahawa beliau tidak terlibat dalam rundingan pembahagian kerusi dan mencadangkan supaya perkara itu tidak dibangkitkan sehingga selepas hari mengundi.

Katanya, beliau tidak tahu bagaimana Pakaran Harapan akan menebuskannya akibat kegagalan pakatan pilihan raya Pakatan Harapan dalam pilihan raya negeri Sarawak.

Namun, Lim meminta supaya melupakan perkara itu sehingga selepas hari mengundi pada 7 Mei.

"Satu-satunya tugas kita sekarang ialah untuk memberi tumpuan menentang Barisan Nasional dalam kempen 12 hari yang akan datang," katanya sambil menambah bahawa ia bagi memastikan pengundi di Sarawak membuat pilihan yang bersejarah pada 7 Mei demi kepentingan yang terbaik untuk Sarawak dan Malaysia.

PKR dan DAP akan bertembung di enam kerusi - Batu Kitang, Mulu, Murum, Simanggang, Ngemah dan Mambong. [Baca berita penuh]

Sementara itu, pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen merayu kepada pengundi menyokong calon DAP di Batu Kitang, Abddul Aziz Isa dan berkata dengan meletakkan calon Melayu di kawasan majoriti Cina itu, ia adalah bukti bahawa DAP adalah parti berbilang kaum.

Ceramah itu dihadiri kira-kira 4,000 orang dan turut mengumpulkan sumbangan sebanyak lebih RM6,000 caruman. Ia juga menjual kira-kira 100 patung Ubah pada harga RM20 setiap satu.

Sementara itu di Miri, di ​​sebuah restoran kecil di pinggir bandar itu, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyentuh kenapa pengundi di kawasan majoriti Cina Pujut perlu mengundi calon parti Islam itu.

Bercakap kepada kira-kira 50 orang, kuat, Hadi menafikan bahawa PAS adalah sebuah parti yang bersifat perkauman.

Beliau juga memberi jaminan bahawa PAS sebagai sebuah parti Islam akan berlaku adil kepada semua rakyat Sarawak tanpa mengira kaum dan agama.

Beliau menambah bahawa tidak ada sebab rakyat Sarawak tidak boleh menerima PAS.

"Jika kapitalisme dengan ikonnya Adam Smith dan sosialisme dengan ikonnya Karl Marx, kedua-duanya bukan Iban, Cina, atau Melayu, boleh diterima, mengapa tidak Islam?" katanya.

Kemudian ketika bercakap kepada media, Hadi berkata PKR yang harus dipersalahkan ekoran pertandingan tiga penjuru dengan PAS di Kakus, Jepak dan Lambir kerana parti Islam itu telah pun mengumumkan calon mereka lebih awal.

Tiada ulasan: