Khamis, 28 April 2016

Cuaca panas dijangka kembali normal menjelang akhir Mei - Jabatan Meterologi

Bernama 
 
Cuaca panas dijangka kembali normal menjelang akhir Mei - Jabatan Meterologi
Cuaca panas dijangka kembali normal menjelang akhir Mei. -Gambar hiasan
 

KUALA LUMPUR: Cuaca panas akibat fenomena El-Nino yang melanda negara ketika ini dijangka kembali normal menjelang akhir bulan depan,  kata Pegawai Meteorologi, Pusat Operasi Cuaca dan Geofizik Nasional, Jabatan Meteorologi Malaysia, Khairul Najib Ibrahim.

Beliau berkata ia susulan keadaan cuaca lembap dengan hujan dan ribut petir yang berlaku pada sebelah petang di kebanyakan kawasan yang dijangka mengurangkan kesan suhu panas secara beransur-ansur.

"Keadaan ini (cuaca lembap) melibatkan beberapa kawasan termasuk pantai barat Semenanjung, bahagian barat dan tengah Sarawak serta beberapa bahagian di Sabah.

"Ini berikutan negara sedang mengalami fasa peralihan monsun di mana angin lazim biasanya lemah dan membawa hujan berserta ribut petir pada lewat petang serta kadang kala berlarutan hingga ke awal malam terutama di kawasan pantai barat Semenanjung," katanya kepada Bernama.

El-Nino terjadi apabila suhu paras air di kawasan tengah dan timur tropika Lautan Pasifik jauh meningkat daripada suhu purata dan menyebabkan berlaku perubahan dari segi peredaran udara.

Fenomena yang berlarutan sejak Februari lalu turut mengakibatkan beberapa negeri mengalami masalah bekalan air kerana kadar tadahan air di beberapa empangan utama berkurangan.

Bagaimanapun, Khairul Najib berkata status gelombang haba bagi Semenanjung setakat semalam menunjukkan suhu yang agak tinggi di kawasan utara dan tengah  serta kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak.

"Suhu maksimum antara 35 hingga 37 darjah Celsius dilaporkan berlaku di beberapa kawasan termasuk Gua Musang di Kelantan, Jerantut di Pahang, Jempol di negeri Sembilan serta Mersing dan Segamat di Johor.

"Suhu di Sabah dan Sarawak masih berada di tahap normal kecuali di beberapa kawasan iaitu Kota Marudu, Tongod dan Beluran di Sabah dan Limbang di Sarawak," katanya.

Sementara itu cuaca panas dan kering turut menyebabkan berlaku penyusutan air melibatkan beberapa empangan di Johor iaitu Sungai Lebam di Kota Tinggi, Congok di Mersing dan Sungai Layang Masai di Johor Baharu.

Timbalan Pengarah Pengurusan Sumber dan Kejuruteraan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN), Khithob Ahmad pula berkata penurunan paras air adalah berpunca daripada cuaca panas yang berpanjangan di negeri itu.

"Hujan hanya berlaku di beberapa daerah di Johor namun jarang sekali berlaku di kawasan tadahan empangan.
"Sehubungan itu SPAN akan sentiasa membuat pemantauan dengan operator bekalan air di seluruh negara untuk memastikan bekalan air mencukupi. Kita juga akan berusaha mencari penyelesaian bagi mengatasi masalah bekalan air ketika musim cuaca panas dan kering ini," katanya.

Namun katanya, sekiranya berlaku masalah bekalan air tidak mencukupi, SPAN akan mengatur jadual bekalan air secara berkala kepada penduduk yang terlibat di kawasan berkenaan.

Tiada ulasan: