Khamis, 28 April 2016

Kerajaan perlu bantu dua nelayan ditahan

Kerajaan perlu bantu dua nelayan ditahan


SHAH ALAM - Kerajaan digesa memberikan bantuan dengan kadar segera kepada dua nelayan Sekinchan yang kini berada dibawah tahanan pihak berkuasa Indonesia.

Ketua Umno Bahagian Sg Besar, Datuk Jamal Md Yunos berkata, ‎tindakan pihak berkuasa Indonesia yang bertindak mengejar dan menahan nelayan tempatan di dalam perairan negara adalah sesuatu yang tidak patut dilakukan.

Beliau berkata, ‎kedua nelayan itu tidak patut ditahan kerana mereka tidak menceroboh ke kawasan perairan negara jiran.

"‎(Mereka) masih belum jalani proses pengadilan. Setakat ini, pihak kita sudah berjumpa dengan pihak kelautan dan pihak keadilan Indonesia untuk mengetahui cara-cara untuk membantu mereka.

"Berdasarkan dakwaan mereka dan bukti yang kita ada, mereka tidak patut ditahan oleh pihak berkuasa Indonesia," Jamal berkata demikian ketika menemui mangsa di ‎Rumah Tahanan Negara Klas I Tanjung Pinang, di Indonesia.

Bercerita lanjut, Jamal berkata, kedua nelayan itu mendakwa sudah meminta bantuan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), bagaimanapun mereka gagal dibantu oleh agensi terbabit.

Menurut Jamal lagi, setelah dua jam dihambat oleh pihak berkuasa Indonesia, bot nelayan itu ditunda ke perairan negara jiran.

"Setelah berada di perairan Indonesia, barulah mereka diminta menandatangani lokasi penahanan mereka.
"Jadi bagi saya, apa yang berlaku kepada dua nelayan ini adalah bentuk penganiayaan dan perlu dibantu oleh kerajaan segera," katanya lagi

Tiada ulasan: