Jumaat, 29 April 2016

Walaupun dihina, calon OKU Amanah PRN Sarawak teguh berdiri

MALAYSIA DATELINE


Rapelson Richard Hamit ketika mengisi borang pencalonan dan tulisan luahan hatinya terhadap pihak yang memperkecilkan kemampuannya sebagai calon wakil rakyat dari Amanah dalam PRN Sarawak.Rapelson Richard Hamit ketika mengisi borang pencalonan dan tulisan luahan hatinya terhadap pihak yang memperkecilkan kemampuannya sebagai calon wakil rakyat dari Amanah dalam PRN Sarawak.


Walaupun penyertaan beliau sebagai calon pilihan raya dipandang hina oleh sesetengah pihak, namun calon Parti Amanah Negara (Amanah) bagi N26 Gedong, Rapelson Richard Hamit tidak terkesan dengan kata-kata penghinaan itu.

Beliau sebaliknya menulis nota ringkas kepada pihak-pihak yang merendah-rendahkan keupayaannya sebagai calon OKU (orang kelainan upaya) yang menggalas cabaran Amanah dalam pilihan raya negeri (PRN) Sarawak ke-11 ini.

Dalam nota ringkasnya kepada para pengundi Rapelson menulis: "Salam sejahtera kepada pengundi-pengundi yang saya kasihi dan hormati.

"Saya dapat tahu ada kepen-kempen yang mengatakan saya tidak layak menjadi calon dan Adun kerana saya cacat.

"Saya mengucapkan terima kasih atas kata-kata itu. Dan saya tidak marah atau kecewa.

"Kecacatan ini anugerah Tuhan. Siapa yang kenal Tuhan mereka tidak akan pertikai pemberian Tuhan.

"Walaupun saya cacat tetapi saya tidak khianati rakyat. Bahkan saya telah membela rakyat.

"Bukan beribu ekar tanah yang saya kehendaki tetapi khidmat dan budi yang akan saya taburi. Tuan-tuanlah yang menilai saya.

"Ini kalilah... Undilah Parti Amanah." tulisnya.

Rapelson dilahirkan pada 13 April 1986 di Kuching, Sarawak.

Walaupun dilahirkan cacat, Rapelson membuktikan kekurangan fizikal tidak menghalangnya untuk mencapai kejayaan.

Berkelulusan Sarjana Muda Sains Sosial Dengan Kepujian (Kajian Perancangan Dan Pengurusan Pembangunan) daripada Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), anak muda ini berkhidmat sebagai Gis And Remote Sensing Officer.

Masa lapangnya tidak dibazirkan seperti manusia biasa yang lain. Rapelson menghabiskan masa terluangnya sebagai aktivis hak asasi manusia khususnya membela penghuni tanah adat negeri (NCR) yang diancam pembangunan.

Seorang gurunya yang enggan dikenali menyifatkan Repelson di antara pelajar yang bijak.

"Apabila ditawarkan masa yang lebih untuk menjawab peperiksaan, dia menolak. Katanya, 'saya akan jawab peperiksaan sebagaimana orang lain'.

"Dia tak merasakan perlu belas ehsan disebabkan keadaannya itu," ujar gurunya itu.

Rapelson Richard Hamit ketika menerima watikah pelantikan sebagai calon Amanah yang bertanding di Dun Gadong.Rapelson Richard Hamit ketika menerima watikah pelantikan sebagai calon Amanah yang bertanding di Dun Gadong.



Bekas  gurunya juga mengakui Repelson antara pelajar yang vokal dan tidak hairanlah jika beliau menjadi begitu vokal dalam isu pemilikan tanah di Sarawak.

Repelson juga mampu menulis laju dengan bantuan dua tangannya yang tidak berjari.

Malah dia boleh berdikari untuk ke mana-mana kerana mampu membawa kereta dengan baik tanpa bantuan sesiapa.

Mengulas penghinaan sesetengah pihak terhadap Repelson, Ketua Pemuda Amanah Terengganu, Hasbie Muda menulis:

"Terkejut saya bila ada ahli Pas pertikaikan tindakan Amanah calonkan seorang OKU dalam PRN Sarawak. Diguna nas al qawwi al amin serta petikan tulisan ulama untuk sokong hujahnya.

"Apakah dia lupa Almarhum Prof Zulkifli Muhammad bekas Timbalan YDP Pas era Dr Burhanuddin Helmy dulu juga seorang OKU? Ada kecacatan pada kaki dan tangannya kesan penyakit polio yang dihidapi sewaktu kecil.

"Prof Zulkifli dicalonkan untuk kerusi Bachok dan beliau menang. Beliau muncul sebagai pemidato hebat di parlimen. Jasa beliau dikenang sehingga hari ini.

"Mahu kritik pun berpada-padalah. Jangan selewengkan nas untuk menutup kejahilan kamu," tulis Hasbie.

Dalam PRN Sarawak 7 Mei ini, Rapelson menghadapi pertandingan tiga penjuru dengan calon BN-PBB, Datuk Mohd Naroden Majais dan Uja ak Bansi (Bebas).

N26 Gedong adalah kerusi baru dalam persempadanan semula kawasan pilihan raya negeri Sarawak yang diluluskan Dewan Undangan Negeri tahun lalu.

Tiada ulasan: