Sabtu, 30 April 2016

MMA persoal IGP keluarkan rekod perubatan suspek

MALAYSIAKINI




Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) berkata adalah "tidak betul" bagi Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar memberikan maklumat mengenai keadaan mental suspek yang memecahkan kuil di Ipoh.

Badan yang mengawal profesion perubatan itu berkata walaupun semua langkah undang-undang diikuti dalam mendapatkan maklumat, pengumuman maklumat itu kepada media merupakan prosedur yang salah.

Beliau menjelaskan maklumat ini sepatutnya dirahsiakan daripada media dan hanya digunakan dalam mahkamah kerana laporan perubatan adalah terhad di bawah Akta Kemudahan Kesihatan dan Jagaan Swasta (PHFSA).

"Kita bimbang dengan kenyataan Ketua Polis Negara. Bagaimanakah maklumat tentang sejarah perubatan doktor diperolehi?

"PHFSA menghadkan pelepasan maklumat perubatan pesakit," kata Presiden MMA Dr Ashok Philip dalam satu kenyataan hari ini.

Sekarang suspek dilabel oleh umum sebagai "gila", keluh beliau.

"Berikutan prinsip bahawa semua orang tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah, maklumat sensitif seperti ini sepatutnya ditangani mengikut undang-undang," kata Philip.

MMA juga menggesa amalan perubatan swasta mengikut peruntukan PHFSA mengenai rekod pesakit, dan tidak berasa tertekan untuk mengambil jalan pintas, tanpa mengira keadaan.

Tiada ulasan: