Sabtu, 30 April 2016

'Zaid terlalu cepat cadang kematian Pakatan Harapan'

Alyaa Azhar    




Beberapa pemimpin Parti Amanah Negara (AMANAH) tidak memihak dengan cadangan bekas menteri undang-undang Datuk Zaid Ibrahim agar pakatan pembangkang dibentuk terdiri daripada hanya DAP dan AMANAH.

Ahli Jawatankuasa pusat AMANAH Khalid Samad percaya Zaid terburu-buru memberitahu pemimpin supremo DAP Lim Kit Siang supaya "melupakan pakatan pilihan raya sama sekali".

"Sedikit melampau untuk buat kesimpulan daripada pilihan raya negeri Sarawak yang pakatan antara PKR, DAP, dan AMANAH tidak lagi berbaloi," kata Khalid kepada Malaysiakini.

"Kita mesti memahami keadaan dan syarat-syarat di belakang pembentukan Pakatan Harapan dan kerumitan yang timbul," katanya sambil menambah gabungan itu berusia kurang setahun dan telah mendapat tentangan kepada pembentukannya.

Sambil mengakui tuntutan kerusi bertindih antara PKR dan DAP pada pilihan raya negeri Sarawak mengecewakan, Khalid bagaimanapun menegaskan keadaan di negeri ini adalah unik kerana kedua-dua pihak mempunyai tuntutan sama kuat di beberapa kerusi.

"Ini telah diakui sehinggakan apabila kita mahu membentuk Pakatan Harapan, terdapat beberapa cadangan supaya kita tunggu selepas pilihan raya negeri Sarawak dan ia meramalkan dengan betul akan ada pertembungan antara anggota Pakatan Harapan semasa pilihan raya ini, "kata Khalid.

Gabungan itu bagaimanapun tetap diteruskan kerana ia percaya masalah itu boleh diuruskan dan walaupun jika perkara itu berlaku, ia tidak bermakna Pakatan Harapan berakhir.

"Jadi, walaupun ia adalah satu kelemahan dan kesilapan, ia tak semestinya membawa maut. Melainkan sudah tentu, jika ada yang mahu menggunakannya sebagai alasan untuk membunuh gabungan itu, "katanya.

Tiada ulasan: