Khamis, 28 April 2016

BN main emosi, rakyat Sarawak terus terpinggir

lip eng muruma

 Oleh Lim Lip Eng


Saya baru sahaja pulang dari Murum, kawasan yang sangat terpencil di Sarawak di mana beberapa rumah panjang tidak mempunyai bekalan air dan elektrik. Mereka mengunakan generator untuk bekalan elektrik yang hanya digunakan pada malam hari dan bergantung kepada air hujan dan air sungai.

Pun begitu, saya masih dapat menggunakan internet 4G di beberapa kawasan di Murum. Justeru saya terkejut juga membaca laporan yang menunjukkan bahawa Tan Sri Adenan Satem tidak tahu bahawa negeri Pulau Pinang dan Selangor menyediakan perkhidmatan bas percuma sejak bertahun lamanya.

Daripada laporan berita yang tersebar luas itu, saya hanya dapat menyimpulkan bahawa Adenan sama ada benar-benar tidak membaca atau beliau memilih untuk tidak membaca atau sengaja berlagak bodoh.

Takkanlah Adenan tidak tahu yang kerajaan negeri Pulau Pinang dan Selangor yang tidak dikuasai Barisan Nasional telah lama turut menyediakan khidmat air percuma, serta memberi bantuan kewangan tunai kepada pelbagai kategori yang memerlukan?

Kedangkalan Adenan Satem menjelaskan kenapa beliau turut dengan bangganya memberitahu rakyat Sarawak bahawa skandal kewangan 1MDB langsung tidak ada kena mengena dengan mereka.

Saya justeru mencabar Adenan dan calon-calon BN di Sarawak untuk berjanji kepada pengundi bahawa mereka akan bebas daripada membayar cukai pendapatan dan lebih penting lagi bebas daripada cukai GST kepada kerajaan pimpinan Umno di Putrajaya sekiranya mereka menang.

Bukankah cukai-cukai ini dikutip kerajaan persekutuan dan tidak melibatkan pendapatan negeri Sarawak. Janjikan juga bahawa rakyat Sarawak tidak akan dibebani nanti apabila 1MDB gagal membayar hutang-hutangnya. -Roketkini.com

*Penulis merupakan Ahli Parlimen Segambut


Tiada ulasan: