Rabu, 20 April 2016

[VIRAL] 'Anggota polis' peras duit remaja, PDRM tidak akan kompromi salah laku

Kohilah Sekaran, Astro Awani 
 
[VIRAL] 'Anggota polis' peras duit remaja, PDRM tidak akan kompromi salah laku
 
 
Viral di media sosial baru-baru ini ialah rakaman video dua orang individu berpakaian seperti anggota polis memeras duit daripada seorang remaja lelaki didakwa sebagai pelajar sekolah.
 
Pengguna media sosial baru-baru ini terkejut dengan rakaman video dua orang berpakaian seperti anggota polis yang memeras duit daripada seorang remaja lelaki.

Berdasarkan video yang dipercayai dirakam oleh seorang saksi, salah seorang lelaki berseragam warna gelap itu dilihat memeriksa dompet remaja berkenaan, sebelum menyerahkan kembali kepada remaja yang dipercayai pelajar sekolah itu.

Dia kemudian disoal oleh seorang lagi lelaki berpakaian seragam yang sama dan seperti meminta remaja itu mengeluarkan duit untuk diserahkan kepadanya.

Bagaimanapun, ketika remaja itu hendak mengeluarkan duit, lelaki terbabit dilihat menarik tangannya dengan tujuan mahu berselindung daripada dilihat orang awam.

Selepas remaja berkenaan memberikan wang kepada lelaki terbabit, dia dibenarkan untuk beredar.

Video itu dikongsi oleh Malaysia Viral Story semalam menerusi laman Facebooknya.

“Budak sekolah pun nak paw, polis sekarang gaji tak culup ke? Kerana nila setitik rosak susu sebelanga.. Mohon PDRM ambil tindakan ke atas anggota tersebut,” tulis mereka.

Perkara itu nyata mengundang kemarahan netizen yang menyifatkan tindakan tersebut sebagai keterlaluan.

Mereka juga mendesak PDRM untuk menyiasat tindakan ini serta mengambil tindakan yang serius terhadap dua individu berkenaan.

Sehubungan itu, Ketua Komunikasi Korporat Polis Diraja Malaysia (PDRM), ACP Datin Asmawati Ahmad dalam satu kenyataan berkata pihaknya memandang serius insiden tersebut yang secara terang-terangan telah mencemar imej dan kredibiliti pasukan.
Menurut beliau, PDRM tidak akan sesekali berkompromi dengan sebarang bentuk salah laku oleh mana-mana warganya.

Malah, PDRM turut memohon kerjasama mangsa dan mana-mana pihak yang menyaksikan insiden tersebut untuk tampil di mana-mana balai polis berdekatan bagi membantu siasatan.

LIHAT VIDEO DI SINI


Tiada ulasan: