ASPAN ALIAS
Buat pertama kalinya, saya ingin
membuat komen tentang apa yang disebut oleh Wahid, Menteri di Jabatan Perdana
Menteri, tentang kenaikan tol, isu yang sangat menyakitkan rakyat ini. Wahid
mempertahankan kenaikan tol yang dibuat oleh ‘concessionaire’ lebuhraya kerana
kenaikan itu adalah perkara yang sudah termasuk di dalam perjanjian
‘concession’ yang ditandatangani dengan kerajaan.
Sememangnyalah begitu. Apa yang
telah dipersetujui dahulu dan ditandatangani pula perjanjian itu, maka ia
terpaksa dilaksanakan mengikut lunas-lunas perjanjian itu. Elok kita beritahu
Wahid yang semuanya itu difahami rakyat kerana rakyat bukan lagi buta huruf
seperti dahulu.
Tetapi seperkara yang Wahid mesti
tahu ialah rakyat sedang menghadapi kos kehidupan yang terlalu tinggi dan
memeritkan kerana harga barang keperluan dan perkhidmatan seperti membayar tol
ini amatlah tinggi. Pemimpin kita bercakap yang semua pihak perlu berkorban
untuk memastikan negara kita melalui zaman susah ini dengan sabar dan perlu
berkorban untuk negara.
Nah, rakyat telah berkorban
dengan pengurangan berbagai-bagai subsidi seperti subsidi bahan bakar dan
berbagai-bagai lagi. Oleh yang demikian, tidakkah terfikir dan terdetik di
dalam fikiran pemegang konsessi lebuhraya yang banyak ini untuk bersama-sama
dengan rakyat untuk berkorban? Tidak bolehkah kerajaan berunding dengan
pemegang konsessi ini untuk mengurangkan sedikit tol ini dan bersama-sama
menunjukkan sikap ingin bersama berkorban dalam keadaan ekonomi rakyat yang
sangat memeritkan sekarang ini.
Kenapa hanya rakyat yang
berkorban sedangkan pemegang tol tidak dapat bersetuju untuk tidak melaksanakan
kenaikan tol itu walaupun masa untuk menaikkan tol itu sudah sampai seperti yang
ada di dalam perjanjian konsessi itu? Apa ruginya pemegang konsessi jika mereka
tidak menaikan harga tol itu?
Apa yang sepatutnya berlaku kadar
tol mestilah semakin hari semakin kurang kerana ‘traffic’ yang menggunakan tol
itu bertambah dari hari ke hari. Kadar tol sepatutnya semakin hari semakin
kurang. Pemegang-pemegang konsessi lebuhraya di negara ini tidak mempunyai
perasaan kerana mereka bukan tidak tahu yang rakyat terseksa dengan harga kadar
tol yang semakin hari semakin tinggi itu.
Janganlah Wahid memberi jawapan
seperti jawapan yang diberikan oleh Hassan Malek dalam isu kenaikan harga ayam
dahulu dengan meminta rakyat jangan makan ayam kalau harga ayam naik. Itu
jawapan seorang pemimpin yang tidak mempunyai perasaan. Wahid pula meminta rakyat
menggunakan jalan alternatif yang disediakan. Tidak semua jalan bertol
mempunyai jalan alternatif, jika Wahid ingin nak tahu.
Masalahnya di negara ini jika
kerajaan dan negara mahu pengorbanan untuknya, hanya rakyat yang marhean dan
buruk ini sahaja yang perlu berkorban dan mengambil segala sedikit subsidi dan
bantuan yang ada, sedangkan yang telah mengumpul kekayaan daripada perkhidmatan
yang mahal, seperti pemegang konsessi lebuhraya hanya mahu mengambil keuntungan
tanpa mahu berkorban.
Jika pemegang konsessi ini mempunyai sikap bersedia untuk bersama berkorban kenapa tidak mengambil tindakan dengan mengurangkan atau setidak-tidaknya mengekalkan kadar kutipan tol tersebut?
Jika pemegang konsessi ini mempunyai sikap bersedia untuk bersama berkorban kenapa tidak mengambil tindakan dengan mengurangkan atau setidak-tidaknya mengekalkan kadar kutipan tol tersebut?
Pemegang konsessi dan kerajaan
tidak jujur terhadap rakyat yang telah lemas dengan slogan ‘rakyat
didahulukan’ itu. Ia hanya merupakan retorik yang ‘bigotry’ dan tidak
membawa
apa-apa makna kepada kita yang mendengarnya.
Perniagaan konsessi lebuhraya ini
sebenarnya merupakan perniagaan yang sangat untung dari segi menghadap masalah.
Perniagaan ini adalah ‘cash business’ dan tidak menghadapi hutang tidak berbayar
dari pengguna. Lintas sahaja ‘toll gate’ kita akan membayar dengan tunai.
Yang lebih menguntungkan bagi
konsessi itulah pembayaran melalui ‘touch-n-go’ kerana mereka (pemegang
konsessi) dibayar secara ‘advanced’ dari pengguna dalam ratusan ringgit bagi
seorang pengguna. Pemegang konsessi akan menggunakan tunai yang ratusan juta
ringgit yang dikutip itu untuk dilaburkan ke dalam pasaran wang jangka pendek
seperti pinjaman ‘overnight’ atau ‘week money’ kepada bank-bank dan ‘discount
houses’ yang memberikan pulangan yang baik dan lumayan.
Pulangan tunai yang mereka
dapati dari ‘touch n go’ itu membolehkan mereka mengaut keuntungan yang besar.
Maka adalah wajar jika pemegang ‘touch n go’ atau ‘smart tag’ itu diberikan
potongan setidak-tidaknya 30% atau setidak-tidaknya 20% setiap
kali pembelian ‘advanced’ yang dilakukan oleh pengguna lebuhraya itu.
Justeru isu kenaikan tol ini
wajar dikendalikan dengan baik dan tidak hanya pandai menaikkan tol tetapi
bersama-sama berkorban untuk mengurangkan kos pengguna dalam keadaan ekonomi
yang tidak menentu sekarang ini. Jangan terlalu tertumpu kepada perjanjian yang
terlalu berat sebelah itu.
Perjanjian konsessi ini perlu dikaji
semula kerana satu isu yang tidak wajar ada di dalam perjanjian itu ialah kenaikan
kadar tol dari masa ke masa. Sepatutnya ia sepatutnya mengandungi peruntukan
untuk mengurangkan kadar tol tersebut kerana ‘traffic’ yang menggunakan
lebuhraya itu bertambah berlipat kali ganda dari tahun ke tahun.
Najib dan pimpinan patut
mengambil cadangan dengan serius kerana setakat ini Najib hanya nampak rakyat
sahaja yang patut berkorban. Jika ini
dilakukan, jangan pula nanti mengungkit-ngungkit bagaimana jasa pemegang
konsessi berkorban seperti beliau mengungkit pengorbanan isterinya yang
kononnya telah banyak berjasa kepada negara dengan kos yang begitu tinggi itu.
Kita berharap pimpinan kita
belajar untuk menggunakan keupayaan berfikir. Berfikirlah sekejap setiap hari
untuk rakyat secara serius. Kata agama kita ‘berfikir sejenak itu lebih baik
dari beramal sepanjang malam’.
Banyak untungnya kepada rakyat
jika berfikir secara serius untuk rakyat ini. Tetapi jangan pula
berfikir
seperti pemikiran Wahid di Jabatan Perdana Menteri itu. Cara berfikir
Wahid Omar itu tidak mempunyai faedah untuk rakyat kerana alasan beliau
yang kadar tol tidak dapat dikurangkan kerana isu kandungan perjanjian
yang ada dalam perjanjian pemegang konsessi itu dengan kerajaan.
Entah fasal apa, orang-orang yang pandai pun, apabila menyertai UMNO dan menjadi ahli dalam barisan Jemaah Menterinya, pemikiran mereka akan menjadi tumpul. Tidak ada siapa yang boleh memberi jawapannya sampai ke hari ini.
Tuan-tuan jawablah sendiri.
Entah fasal apa, orang-orang yang pandai pun, apabila menyertai UMNO dan menjadi ahli dalam barisan Jemaah Menterinya, pemikiran mereka akan menjadi tumpul. Tidak ada siapa yang boleh memberi jawapannya sampai ke hari ini.
Tuan-tuan jawablah sendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan