Ahad, 29 Disember 2013

Keadilan Kelantan dakwa Ahmad Yaakub dolak dalih

MSO



Ahmad Yaakub didakwa cakap belawak.
Ekoran ulasan saya mengenai pandangan Wan Nik Wan Yusuf mengenai Parti Keadilan Rakyat (Keadilan) dalam posting semalam, malam tadi saya menerima panggilan dari seorang pemimpin Keadilan negeri Kelantan yang menyokong ulasan saya dan memberi input tambahan terhadap apa yang berlaku ke atas parti berkenaan.

Dengan nada sedih dan kesal, pemimpin itu menyatakan apa yang saya utarakan dalam posting itu adalah benar, bahkan ada tindakan-tindakan dari pihak Pas yang lebih menyedihkan lagi. "Pas Kelantan bukan sahaja meremehkan Keadilan, MSO, tetapi ada kalanya mempermain-mainkan kami, menyebabkan kami merasa terhina dan kesal," kata pemimpin berkenaan.

Katanya, sikap berdolak dalih dan meremehkan Keadilan bukan sahaja berlaku di kalangan pemimpin Pas peringkat kawasan atau negeri, tetapi ia melibat Ahmad Yaakub sendiri selaku Pesuruhjaya Pas dan Menteri Besar Kelantan di mana sikap ini sangat-sangat mengilankan Keadilan.


"Kalau peringkat Wan Nik atau lain-lain pemimpin kami tidak merasa terkilan dan ambil kisah sangat, tetapi YAB Menteri Besar juga mempermain-mainkan kami, itu yang menyedihkan" ujarnya lagi yang enggan namanya disebutkan disini.

Beliau memberi beberapa contoh bagaimana Keadilan Kelantan dipermain-mainkan atau dipandang remeh; antaranya masalah lantikan penyelia Dun di kawasan yang diperuntukan kepada Keadilan di Pengkalan Kubur, perlantikan penghulu, pembahagian wang Ladang Rakyat dan perlantikan ahli majlis daerah (PBT) dan lain-lain lantikan politik.

Kata pemimpin itu yang pernah memang dalam pilihan raya, pihaknya sedar mengenai hakikat Keadilan di Kelantan sebagai rakan kongsi yang kecil tetapi atas semangat uhkwah dan maufakat ia tidak seharusnya dilayan macam budak-budak.

Cerita pemimpin itu, Keadilan pernah berjumpa dengan Ahmad Yaakob sebagai Yang di-Pertua Pas kawasan Tumpat agar melantik penyelia untuk Dun Pengkalan Kubur dari Keadilan untuk memudahkan kerja-kerja mendekati rakyat kerana kerusi berkenaan diperuntukan kepada Keadilan. Permintaan itu dianggap munasabah dalam konteks kerjasama dan keperluan politik.

Tetapi Ahmad Yaakub memberi alasan masalah penyelia di Dun Pengkalan Kubur payah untuk diselesaikan disebabkan Wan Jamil Mohamad (Allahyarham) (ketika itu sebagai Yang di-Pertua) enggan serahkan kepada Keadilan. Bagaimana pun, kini Wan Jamil yang dijadikan alasan itu sudah tidak ada lagi di dunia namun permintaan Keadilan itu tetap tidak dilayan.

Selepas memberi alasan Wan Jamil kata pemimpin itu, di masa lain Ahmad Yaakub memberi alasan lain pula, dengan berjanji akan berikan jawatan itu kepada Keadilan apabila penyelia waktu itu (dari Pas) menyelesaikan segala hutang-hutangnya (mungkin hutang dengan rakyat). Bagaimana pun janji itu juga tinggal janji. Ahmad berjanji setahun sahaja, tetapi ternyata selepas itu penyelia itu disambung semula.

"Sudah berbelas tahun Keadilan menuntut jawatan penyelia di Dun berkenaan tetapi tidak ditunai sampai sekarang," tambah pemimpin itu lagi.

Dolak dalih Pesuruhjaya Pas Kelantan itu, bukan saja mengenai lantikan penyelia, tetapi di dalam masalah perlantikan penghulu juga. Katanya, satu masa pimpinan Keadilan berjumpa dengan Ahmad Yaakob agar melantik penghulu di kalangan Keadilan sebagai tambahan kepada yang sedia ada sekarang ini, seorang untuk kawasan kepada dua atau tiga penghulu.

Apa yang dijawab Ahmad Yaakub katanya kerajaan tidak ada peruntukan melantik penghulu tambahan bagi Keadilan. Anihnya menurut pemimpin itu, setahun kemudian Ahmad sebagai orang bertanggungjawab dengan perlantikan penghulu telah menambah bilangan penghulu di kalangan Pas untuk beberapa orang lagi. "Di mana perginya cerita mengatakan kerajaan tidak ada wang?" soal pemimpin itu lagi.

Menurutnya beliau tidak kesal kalau Ahmad tidak mahu melantik penghulu dari kalangan Keadilan, tetapi janganlah berdalih demikian rupa. "Ustaz Ahmad patut malu kepada kedudukannya sebagai seorang bergelar ustaz yang dianggap ikhlas dan jujur, dan kebetulan pula menjadi Timbalan Ketua Dewan Ulamak. Apakah ulamak boleh mempermainkan orang dan bercakap 'belawak'?" soal pemimpin dengan nada semakin kesal.

Selain dari masalah perlantikan penghulu, Keadilan juga tidak dilayan dalam perlantikan ahli majlis daerah seperti mana sepatutnya. Bagaimana pun mengenai hal ini tidak dikesali sangat oleh pimpinan Keadilan itu, tetapi sikap dolak dalih Ahmad Yaakub sesuatu yang sangat dikesali dan tidak sepatutnya berlaku kerana ia mencomotkan Menteri Besar tersebut.

Pemimpin itu juga mempertikaikan mengenai kedudukan Pengerusi Keadilan Kelantan, Abdul Aziz Kadir yang kalah dalam pilihan raya lalu di kerusi Ketereh yang tidak diberikan apa-apa jawatan bergaji di dalam anak syarikat Kerajaan negeri atau sebagainya.

"Sepatutnya Abdul Aziz diberikan jawatan, hormatilah kedudukannya sebagai Pengerusi Keadilan Kelantan dimana dari segi tarafnya kedudukan itu sama dengan Ahmad Yaakub. Kalau kita benar-benar bersain (berkawan) kita harus menghormati kawan. Tetapi nampaknya semangat kerjasama dan maufakat itu tidak dititik beratkan," tambahnya.

Apa yang peliknya ujar pemimpin Keadilan itu lagi, yang tampak benar-benar kecewa dengan sikap Menteri Besar Kelantan itu, Wan Zawawi Wan Ismail yang menjadi calon Keadilan di Machang juga kalah dalam pilihan raya tetapi diberi jawatan sebagai pengurus Sumber Manusia di PKINIK. Tidak cukup dengan jawatan itu katanya enam bulan kemudian dinaikkan pangkat pula menjadi timbalan Pengerus Besar PKINK.

"Kenapa Pas memberi layanan istimewa kepada Wan Zawawi dan tidak kepada Aziz. Cara itu secara tidak langsung semacam hendak memalukan Aziz sahaja," singgungnya lagi. "Apakah kerana Wan Zawawi itu calon yang disokong dan dipilih Pas?" sambungnya lagi benar-benar tidak berpuas hati.

Tindakan-tindakan sebegitu dianggap double standard dilakukan Ahmad Yaakub, menyebabkan Keadilan Kelantan merasakan mereka dianaktirikan dan segala tindakan dibuat seolah-olah mahu Keadilan hilang dibumi Kelantan.

Seperkara lagi disebut pemimpin berkenaan berhubung dengan pemberian wang Ladang Rakyat. Keadilan meminta agar kouta penerimanya ditambah untuk ahli Keadilan di kawasan tertentu, tetapi tidak dipenuhi oleh Pas. Apa yang sedih dakwahnya, di kawasan yang mana dikuasai Keadilan seperti di Guchil, Pas mendesak agar penerimanya 50 : 50, maksudnya sama ada banyak di antara orang Keadilan dan orang Pas, tetapi peliknya di kawasan Pas tidak berlaku begitu, orang Keadilan diperuntukan 20% sahaja manakala orang Pas 80%.

"Apakah ini pemerintah Islam yang mementingkan keadilan, ketelusan dan kesaksamaan?" tanya dan soal beliau.

Beliau bimbang kalau tindakan diskriminasi ini berterusan berlaku ia akan memburukkan keadaan. Pemimpin itu memberi ingatan kepada Ahmad Yaakub agar tidak meremeh-remehkan Pas dan perlu sedar sekecil-kecil Keadilan, ia mempunyai undi boleh menjadi pemangking kepada Pas.

Pemimpin itu juga menyifatkan tindakan dilakukan Pas sekarang ini khasnya sikap dolak dalih Ahmad Yaakub itu dianggap sebagai tindakan kurang bijak dan meletakkan kepimpinnya lebih kurang seperti pemimpin Umno sahaja.

"Kita mengtakan Umno melakukan pilihan kasih dan penganiayaan terhadap orang Pas di Kelantan, sebaliknya pimpinan Pas juga berbuat lebih kurang sama saja," getus pemimpin itu penuh kejengkilan. Bagaimana pun beliau masih berharap perkara ini akan dilihat dengan saksama oleh Ahmad Yaakub demi membuktikan beliau meneruskan kepimpinan yang diwarisi daripada para Khalifah as Rayidin yang sering disebut dan diungkapkan.

Tiada ulasan: