Isnin, 30 Disember 2013

Negara Mampu Hasil 3.4 Juta Tan Metrik Padi Pada 2020 - Tajudin

 MSTAR ONLINE
 
 
PUTRAJAYA: Negara mampu mengeluarkan 3.4 juta tan metrik padi setahun menjelang 2020 dengan purata pengeluaran 10 tan sehektar, kata Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Tajuddin Abdul Rahman.

Katanya keyakinan itu berasaskan pengeluaran sekarang yang mencecah 1.7 juta tan setahun dengan purata 5.4 tan sehektar.

Walaupun tanah sawah terhad, pengeluaran boleh dioptimumkan menerusi teknologi moden dan penggunaan benih berkualiti tinggi serta kaedah pengairan yang baik, kata dalam sidang media selepas merasmikan Konvensyen Kebangsaan Kumpulan Pengguna Air, di sini, Isnin.

Beliau berkata setakat ini permintaan beras negara ialah sekitar 2.6 juta tan dengan sebahagiannya ditampung menerusi import.

Sementara itu, Pengarah Bahagian Pengairan dan Saliran Pertanian kementerian, Syed Abdul Hamid Syed Shuib berkata Kumpulan Pengguna Air (KPA) diwujudkan bagi membantu pihak pembekal air mengagihkan air secara baik, sekali gus membolehkan semua petani bertanam padi dua musim setahun atau lebih.

"Harapan kementerian adalah supaya setiap petani ataupun pemilik sawah bersatu dalam satu KPA, mini estet, syarikat tujuan khas (SPV) dan sebagainya dalam mengusahakan penanaman padi secara besar-besaran," katanya dalam sidang media yang sama.

Konvensyen kali ini disertai 150 anggota jawatankuasa KPA dan 50 pegawai dari jabatan dan agensi kementerian berkenaan yang terlibat dengan penanaman padi. - BERNAMA

Tiada ulasan: