Mohd Nor Izzat Mohd Johari 
 Mohd Nor Izzat Mohd Johari


SHAH ALAM - Suara Guru-Masyarakat Malaysia (SGMM) memohon agar semua kesatuan berkaitan guru di Malaysia bersatu bagi menyelesaikan kemelut yang dihadapi para guru.

Menurut Ketua Gerak Kerjanya, Mohd Nor Izzat Mohd Johari, sehingga kini Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) masih belum memutuskan soal peperiksaan bagi Tingkatan 3.

"Saya memohon agar semua kesatuan-kesatuan guru di Malaysia untuk bersatu menyelesaikan kemelut masalah yang dihadapi oleh guru.

"Kebiasaannya, guru boleh merancang untuk pelajar Tingkatan 3 kerana ada peperiksaan akan tetapi, sehingga kini, KPM sendiri belum memutuskan lagi samada ada peperiksaaan berpusat atau tidak," katanya dalam satu kenyataan.

Mengulas kembali kenyataan Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yasin, Mohd Nor Izzat menyifatkan ia sudah terlambat.

"Beliau menggambarkan masalah ini selesai pada April 2014 tetapi tempoh itu adalah satu tempoh yang sudah terlambat.

"Tempoh hari, KPM kata ada PMR dan peperiksaan semua matapelajaran PMR biasa tetapi apabila di semak dalam takwim peperiksaan terkini, tiada apa-apa peperiksaan untuk Tingkatan 3," katanya.

Beliau berharap agar KPM tidak mengubah sesuatu berkaitan pendidikan di saat akhir.

"Saya harap KPM jangan mengubah sesuatu berkaitan pendidikan di saat akhir. Membabitkan masa depan murid dan tugas guru," katanya.