Khamis, 29 Oktober 2009

'KDN khilaf haramkan buku SIS'


BERNAMA



Kementerian Dalam Negeri (KDN) melakukan kekhilafan semasa melaksanakan budi bicaranya untuk mengharamkan buku bertajuk Muslim Women and the Challenge of Islamic Extremism dan tindakannya itu tidak sah, Mahkamah Tinggi diberitahu hari ini.

Peguam K Shanmuga yang mewakili pertubuhan Sisters In Islam (SIS) sebagai pemohon dalam semakan kehakiman terhadap tindakan pengharaman buku itu oleh KDN berhujah bahawa perintah itu 'ultra vires' Seksyen 7 Akta Percetakan dan Penerbitan 1984, dan tidak selari dengan Artikel 10(1)(a) Perlembagaan Persekutuan berhubung kebebasan bersuara.

muslim women and the challenge of islamic extremism noraini othman"Sekalipun jika responden dianggap memiliki bidang kuasa untuk mengeluarkan perintah itu atas sebab-sebab yang diberikan, tindakannya dalam melaksanakan budi bicaranya untuk mengeluarkan perintah itu adalah khilaf, dan boleh diketepikan," katanya.

Ogos lepas mahkamah membenarkan permohonan SIS untuk membuat semakan kehakiman terhadap tindakan KDN yang mengharamkan buku yang diterbitkan pada 2005 itu.

SIS yang mahukan supaya pengharaman itu ditarik balik menamakan menteri dalam negeri ketika itu Tan Sri Syed Hamid Albar sebagai responden.

Buku itu merupakan susunan esei berdasarkan kajian oleh aktivis dan cendekiawan antarabangsa yang disunting oleh ahli sosiologi Prof Norani Othman dari Institut Kajian Antarabangsa dan Malaysia (Ikmas), Universiti Kebangsaan Malaysia.

SIS mendakwa pengharaman buku itu pada 5 Nov tahun lepas di luar kuasa Akta Percetakan dan Penerbitan 1984 dan melanggar Artikel 8(2), 10(1)(a) dan 11(4) Perlembagaan Persekutuan.

Shanmuga berkata perintah itu dicemari oleh pencabulan terhadap keadilan kerana tiada peluang diberikan kepada SIS dan tiada sebab diberikan semasa buku itu diharamkan.

"Pengharaman itu jelas bukan bertujuan untuk menjaga ketenteraman awam, sebaliknya semata-mata untuk mengelak daripada menghadapi kritikan mengenai cara undang-undang Islam dan sistem pentadbiran undang-undang peribadi Islam dilaksanakan di Malaysia dan antarabangsa," katanya.

KDN diwakili oleh peguam kanan persekutuan Noor Hishamuddin Ismail.

Tiada ulasan: