Sabtu, 31 Oktober 2009

Wawancara eksklusif dengan Nizar:Kisah benar 28 Oktober

DETIK DAILY

SIDANG Dun Perak yang berjalan 28 Oktober lalu menyaksikan satu lagi 'titik hitam' yang terlakar dalam sejarah Dewan Undangan Negeri Perak setelah rampasan kuasa Februari lalu menjadi titik tolak permulaan sejarahnya.Dua sidang dun berjalan serentak dalam satu dewan menyaksikan sekali lagi satu tragedi malang terus menimpa demokrasi di Perak.

Walaupun jalan penyudah iaitu dengan membubarkan Dun dicadangkan dan diminta 90 peratus warga Perak, namun kerajaan BN Perak yang diterajui Dato' Dr Zambry Abdul Kadir masih berkeras.Membincangkan pendirian Pakatan Rakyat Perak dalam isu dua sidang Dun dalam satu dewan pada tarikh yang sama, keabsahannya diperkatakan oleh Menteri Besar Pakatan Rakyat Perak, Dato' Seri Ir Mohamad Nizar Jamaluddin kepada Wartawan Kanan Harakah, WAN NORDIN WAN YAACOB bersama TVAntara ketika diterjah di Lobi Parlimen pada 29 Oktober lalu.Ikuti telahan Nizar.


Soalan: Bagaimana perjalanan sidang Dun Perak pada 28 Oktober lalu apabila kita lihat dua sidang dun diadakan dalam satu dewan, boleh ceritakan sedikit apa yang terhadi sebenarnya?


Nizar : Saya tidak mahu membayangkan bagaimana nanti di Malaysia kita lihat di lobi ini berkeliaran polis merata-rata dan dalam dewan (dewan rakyat) nanti penuh dengan samseng-samseng untuk menjaga dewan, saya tak mahu membayangkan hal ini berlaku, tetapi di Perak berlaku, sebagaimana 28 Oktober dan 7 Mei lalu dengan Sivakumar yang diheret dari tempat duduknya selaku speaker, dengan anggota polis mengawal.

Sementara terbaru sidang pada 28 Oktober pula samseng dipakaikan dengan baju awam bukan 15 tetapi 22 orang, yang itu di hadapan yang kawal Ganesan, di belakang yang kawal kami masih banyak, kami ditahan.

Dengan 28 orang Adun kami ditahan oleh check point polis sebanyak lima kali, cuba bayangkan, ini seolah-olah sengaja dibuat agar kami tak boleh sampai masuk jam 10.00 pagi, sebelum kami dapat masuk ke pagar besar, kami dicheck lagi dan selepas masuk dalam gate, kami ditahan lagi oleh polis yang lain, mereka mahu rampas baju jubah Speakar, kami beredar keluar sebentar.

Kami masuk semula, dan ditolak ke tempat kereta di bawah agar tak dilihat dan disitulah mereka jalankan operasi mencekik Sivakumar, saya berada di sana bersamanya, ini satu tindakan yang amat memalukan. Kalaulah dinafikan oleh Ketua Polis Perak dan KPN dan dinafikan oleh Menteri KDN dan mana-mana, ini satu pembohongan yang jelas, kami tak boleh terima pembohongan ini.

Saya lihat seorang ASP yang merampas songkok Sivakumar dihadapan kami, kenapa dia pulak yang melakukan ini. Dia merampas di depan kami, yang cekik ini berlaku, dan Sivakumar juga dihentak perutnya, kerana mereka nak ambil jubah Sivakumar.

Ini jelas menunjukkan bagaimana kejam dan ganasnya mereka dihadapan kami, mereka buat ini di parkir kereta, pintu lain dikunci dan kami dibenarkan masuk dengan satu laluan, barangan kami iaitu notebook dan kamera video dirampas ini berlaku dalam Malaysia iaitu di Perak dan bukan di Myanmar.

Apa yang berlaku di Perak ini boleh berlaku di negeri-negeri lain, ini mereka boleh lalukan di mana sahaja.Walaupun kami tertekan kami tetap masuk dewan dan mulakan persidangan, walaupun tak dapat duduk ditempat kerajaan tapi kami duduk di tempat pembangkang, kita terus jalankan sidang dengan Sivakumar mempengerusikannya.

Kami telah tangguhkan sebentar pada jam 11.20.

Apa yang berlaku 28 Oktober itu kami laksanakan tugas kami, cuma kami telah ditahan pihak berkuasa yang ratusan anggotanya dengan alat-alat mereka dengan jentera mereka dan kenderaan mereka seolah-olah Perak macam zon perang, itulah yang terjadi, dan kemelut ini tak boleh selesai kecuali dengan satu keputusan biarkan rakyat Perak memilih semula kerajaan negeri dengan pilihan raya kecil.

Soalan : Dua sidang Dun berjalan sekali, apakah kesan dan bagaimana kedudukannya?

Nizar : Sidang Dun berjalan serentak dengan dua speaker dalam satu dewan jalan serentak oleh kerana kami dah membahas dan lulus tiga usul itu, maka speaker Sivakumar telah menyatakan penagguhan dewan ke satu tarikh yang bakal diberitahu kelak.

Dalam sidang yang dikendalikan oleh Sivakumar, Adun-adun Pakatan Rakyat telah meluluskan tiga usul, pertamanya "Supaya semua kem program latihan khidmat negara dan program luaran lain digantung sehingga selesai siasatan tragedi di Kampar.

Keduanya menerima laporan Ketua Audit Negara bagi Perak, sewaktu pentadbiran Pakatan; dan seterusnya mencadangkan melantik bekas pengerusi KeADILan Perak, Osman Abdul Rahman sebagai senator bagi mewakili negeri di Dewan Negara.Ini semua telah kita luluskan.

Maka selepas itu, kami pun keluar dari dewan, kami keluar dan mereka BN meneruskan dewan dengan saya difahamkan belanjawan yang dibentangkan oleh BN dalam masa yang sama mereka meluluskan tanpa bahas, dan mereka juga meneruskan dengan soalan lisan serta beberapa rang undang-undang , tidak sampai dua jam seluruhnya dibuat dengan tergesa-gesa tanpa mengikut tradisi sebelum ini.

Jadi apa yang saya nak nyatakan ialah BN agak tersepit kerana mereka mesti adakan sidang tersebut sebelum tarikh yang akhir iaitu sebelum 7 November, dan mereka ini seolah-olah mengyunakan sidang haram ini untuk menjalankan apa sahaja dalam konteks lulus dan mereka luluskan apa sahaja bagi mereka agar speaker mereka yang haram itu mengesahkan kedudukannya, sementara MB mereka yang haram mengesahkan kerajaan kerajaan dan mengesahkan belanjawan mereka.

Itulah sasana yang ada iaitu satu persidangan yang sah dan satu persidangan yang haram iaitu sidang yang sah ialah sidang yang Speaker Sivakumar (Adun Tronoh) yang kendalikan, sementara sidang yang tidak sah ialah sidang yang dikendalikan oleh Speaker haram, Dato' R Ganesan.

Bagi saya persidangan yang mereka jalankan itu tak sah dan segala-gala yang mereka bincangkan, bentangkan atau bahaskan itu semuanya tidak sah kerana speaker yang kendalikan itu tidak sah, jadi apa yang kami bincang ialah yang sah, itu saya rasa komen secara jelas ringkas.


Soalan : Mengenai campur tangan mahkamah yang gunakan exparte dalam melarang peserta dan pihak yang masuk ke bangunan Dewan Undangan Negeri Perak, apakah pandangan Dato' Seri?


Sebenarnya ia perkara ini tidak timbul, tetapi oleh kerana mereka telah menggunakan mahkamah untuk membuat satu perisytiharan dalam lingkungana 50 meter yang mereka tak boleh hampri bangunan itu tak sepatutnya dalam perkara exparte kerana maklumat untuk membuat exparte ini hanyalah jika ia menuju kepada keadaan specifik, kerana ini hal yang diketahui umum.

Mana mungkin kita tak boleh pergi sebab tiga minggu lagi kita telah diberitahu dengan persidangan ini, tak silap saya dari speaker haram dan sah tarikhnya dalam 13 Oktober iaitu dua minggu sebelum ini. Jadi apakah rasionalnya untuk menggunakan mahkamah bagi mengeluarkan arahan agar pengisytiharan exparte ini menunjukkan mahkamah digunakan oleh kemungkinan pihak tertentu atau pihak pimpinan BN. Iinilah penggunanan dan mempengaruhi mahkamah bagi bagi mengikuti telunjuk BN.


Soalan : Adakah Dato Seri melihat insiden 28 Oktober lalu lebih teruk berbanding insiden di tenpat yang sama pada 7 Mei lalu?



Nizar : Dari segi penghormatan rakyat kepada PR sudah tentilah kita memenuhi segala yang kita hasratkan, Umno/BN dengan mereka lantik bentara dengan 22 orang yang tidak dikenali mengawal Ganesan agar Ganesan terus duduk di kerusinya walaupun beliau adalah seorang spekar yang tidak sah.

Anggota polis digunakan semahunya dengan menahan kami di luar dengan mengasari sepaker yang sah, nampak seolah-olah wujudnya satu suasana 'negara polis' sama semacam insiden sidang dun pada 7 Mei lalu. Tetapi oleh kerana kali ini kami telah menjangkakan bahawa mereka harapkan kami buat kecoh, itu sebab mereka sabotaj kami dengan hentikan lif, kunci padlock pintu-pintu masuk dan ini membahayakan banyak nyawa jika berlaku kebakaran.

Soalan : Apa sebabnya mereka lakukan begitu?

Nizar : Semua ini mereka sengaja buat dan lakukan hanya untuk kecoh, dan semua itu dalam pembacaan (agakan) kami dan kami telah menduga, kami kawal walaupun ada perang mulut - itu biasa - jadi kami juga mengawal kedudukan kami supaya tak nampak kami masuk dalam perangkap Barisan Nasional (BN).

Jadi apa ayang saya lihat itu sebenarnya dalam dewan nampak macam tak kecoh, tetapi suasana di luar dewan sebenarnya lebih parah lagi dari 7 Mei lalu, oleh kerana mereka gunakan anggota polis untuk merampas jubah speaker yang sah (V.Sivakumar).

Sebenarnya jubah spekara ini hanyalah satu perkara yang 'konvensional'. Saya pelik kenapa ada arahan polis untuk waran dan tangkap Sivakumar bagi mengambil balik jubah itu, sedangkan Sivakumar tidak dapat langsung nak duduk di kerusinya sebagai Speaker yang sah,.

Ini saya tak nampak mana rasionalnya tindakan polis itu, jubah itu simbol sahaja, kenapa polis beria-ia merampas jubah itu sehingga mencekik Sivakumar.

Ini saya nampak macam satu tindakan kebudak-budakan, sementara beberapa adegan kekasaran terhadap YB Nga Kor Ming (DAP-Pantai Remis) dan Chang Meng Kai agak keterlaluan.

Jadi saya amat kesal dengan insiden ini yang menggambarkan bahawa hal ini boleh berlaku dimana-mana sahaja termasuk di Dewan Rakyat dan Dun-dun yang lain.

Soalan : Bagaimana pula perkembangan mengenai kes perbicaraan di Mahkamah Persekutuan?

Nizar : Pada 5 November ini kami akan berada di Putrajaya di Mahakamah Persekutuan, kita mahukan full bench panel hakim kerana kes Perak ini kes besar yang mesti diambil oleh hakim semaksimanya dalam membuat keputusan agar kes ini jadi kes yang menjadi perujuk kepada kes-kes nantinya.

Tiada ulasan: