Sabtu, 31 Oktober 2009

BERSIH Fokus Hapus Undi Pos Menjelang PRU 13

BULETIN ONLINE


Pengerusi Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (BERSIH) Haji Mohamad Sabu berkata gabungan NGO tersebut akan terus bergerak dan menumpukan usaha dalam menghapuskan undi pos menjelang pilihanraya akan datang.

”Kita akan terus bersama NGO, akan terus berbincang diantaranya (terutama) masalah undi pos, ia (undi pos) jadi talian hayat kepada parti pemerintah, undi pos patut dihapuskan,”katanya ketika ditemui selepas ceramah sempena permulaan program Himpunan Pemuda Islam Terengganu (HIMPIT) disini semalam.

Menurutnya dalam pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri Bagan Pinang baru-baru ini, sepatutnya undi pos hanyalah untuk anggota tentera yang bertugas di luar, bukan kepada isteri-isteri merka yang tinggal di dalam kem.

Beliau berkata dari awal lagi PAS telah kalah dari segi ’saikologi’ di Bagan Pinang kerana terdapat lebih empat ribu.

Katanya, eksploitasi terhadap undi pos kini telah menyelamatkan 25 kerusi parlimen Barisan Naional (BN) dan rancangan Menteri Pertahanan mahu mengujudkan satu kem tentera disetiap DUN bakal menjadikan pilihanraya semakin ‘teruk’.

“Sekarang ini undi pos menyelamat 25 kerusi parlimen Barisan Nasional, sepatutnya, ketiadaan undi pos kita (Pakatan Rakyat) bertambah lagi (kerusi parlimen) 80 tambah 25, sudah hampir boleh memerintah,

“Ya (menambahkan satu kem dalam satu DUN) akan menambahkan teruk lagi, dia mahu memperbanyakkan lagi undi pos, kita terus menentang!,”tegasnya

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:”Table Normal”; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:”"; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:”Times New Roman”; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
Katanya, samada BERSIH akan turun atau tidak ke jalan raya, berdemonstrasi bagi menuntut Suruhanjaya Pilihanraya menghapuskan undi pos, adalah bergantung kepada keputusan perbincangan dengan semua NGO yang bergabung.

Mengenai bukti menunjukkan daftar pemilih SPR masih tidak bersih dengan penemuan 200 nama yang bertindih, beliau berkata BERSIH akan membawa perkara tersebut kepada pihak antarabangsa.

Beliau yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat berkata, PAS juga akan menjalankan segala usaha bagi menjadikan pilihanraya di negara sebagai satu pilihanraya yang bnar-benar bersih dan adil.

“(BERSIH) akan terus membawa ke peringkat antarabangsa, (PAS) akan membawa perkara tersebut diperingkat pemuda, semua pihak, supaya kita betul-betul jadikan pilihanraya kita benar-benar bersih, barulah (nanti) siapa yang menang pun tidak ada rungutan,”jelasnya.

Beliau menjangkakan pertentangan dan pertelingkahan antara pihak pemerintah dengan parti-parti pembangkang dalam usaha menuntut pilihanraya yang bersih dan adil ini akan menjadi lebih hebat pada masa akan datang.

Tiada ulasan: