Khamis, 28 Februari 2019

Saya ada penyata akaun bank Pas bayar Clare – Anwar By

Kumara Sabapatty
xMGF27022019_Ceramah-Pilihan-Raya_07-681x454
Ketua Umum Pakatan Harapan, Datuk Seri Anwar Ibrahim berucap pada Program Ceramah Pilihan Raya sempena Pilihan Raya Kecil N.24 Semenyih di Terminal Bas Semenyih Sentral, Selangor. foto IQBAL BASRI, 
 

SEMENYIH – Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa beliau mempunyai penyata akaun bank yang membuktikan Pas membayar sejumlah wang kepada Clare Rewcastle Brown.

Presiden PKR itu berkata amaun yang dibayar Pas bukannya RM1 juta yang disangka sebelum ini tetapi RM 1.4 juta telah dibayar Pas kepada Editor Sarawak Report itu.

“Sebelum ini Pas beria-ria melaung ‘kita tidak akan benarkan wang orang Pas dibayar kepada Clare..tapi dia bayar juga.

“Saya nak beritahu kalau boleh bermula malam ini lebih baik Pas diam sahaja. Sudahlah kata tak ambil duit UMNO tak bayar kepada Clare.tak betul semua itu.

“Kalau tak percaya, saya ada penyata bank yang membuktikan dia (Pas) bayar RM1.4 juta kepada Clare, bank mana itu nanti dulu…kalau tak percaya Pas boleh cabar saya di mahkamah, saya ada bukti,” kata Ahli Parlimen Port Dickson itu.

Anwar juga menyatakan kesediaannya berdepan apa jua tindakan Pas jika mana-mana pemimpin parti Islam itu merasakan dakwaannya berunsur fitnah atau tidak benar.

“Kalau Pas tak puas hati boleh saman saya di mahkamah sebab saya ada bukti,” ujarnya di hadapan kira kira lebih 1,000 pengundi Smenyih di Terminal Bas Semenyih Sentral malam tadi.


Beliau mendakwa wang itu dibayar sebagai penyelesaian di luar mahkamah dalam kes saman melibatkan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di London tahun lepas.

Sebelum itu, Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan menafikan dakwaan itu dan menjelaskan isu penyelesaian luar mahkamah kes saman Pas terhadap Clare tidak melibatkan sebarang perintah bayaran kos kerugian atau kerosakan kepada mana-mana pihak.

Menurutnya, berdasarkan perintah persetujuan yang direkodkan sebenarnya menyatakan pihak yang menuntut tidak meneruskan tuntutannya, pihak defendan tidak meneruskan tuntutan balasnya dan tiada perintah mengenai kos-kos.

Takiyuddin Yang juga Ahli Parlimen Kota Bharu mengeluarkan kenyataan itu selepas Anwar Ibrahim mendesak Pas menjelaskan sama ada penyelesaian kes mahkamah itu melibatkan sebarang bayaran wang lebih RM1 juta atau pun tidak.- MalaysiaGazette



Tiada ulasan: